Verschillende locaties in het centrum van Arnhem staan tot en met 25 oktober in het teken van het kunstfestival Made in Arnhem. Arnhem wil in deze editie haar internationale ambitie naar de rest van de wereld kenbaar maken en heeft daarom het thema ‘invites’ gekozen. De organisatie heeft kunstinitiatieven uitgenodigd, die op hun beurt kunstenaars uitnodigen, en ‘als gastvrij gebaar’ wordt uiteindelijk het publiek uitgenodigd. Deze ‘keten van uitnodigingen’ zou deze editie van het kunstfestival uniek moeten maken, maar verschilt wezenlijk weinig van de organisatie van elk willekeurig ander festival. Niets nieuws onder de zon dus. Toch is er een aardige draai aan het thema gegeven door Arnhemse kunstenaars te verzoeken een kunstenaar van buitenaf te inviteren. Hierdoor ontstaan er op verschillende plaatsen in de stad dialogen tussen kunstenaarsduo’s die elkaars werk op originele wijze aanvullen in thematiek, inhoud of beeld.

Helaas is internationale allure van Arnhem als kunststad niet altijd geholpen met invitatie-systeem. Veel van de interessante werken blijken afkomstig te zijn van niet-Arnhemse kunstenaars, wat het gevoel oproept dat de ‘buitenstaanders’ zijn toegevoegd om het gebrek aan Arnhems talent te compenseren.

MMKA

Karen Sargsyan, All Together, 2009

Toch waren er een aantal werken te ontdekken die een bezoek aan Arnhem zeker de moeite waard maken. Op de hoofdlocatie, het Museum voor Moderne Kunst blijkt de eerste kunstenaar waar ik tegenaan loop meteen ook mijn favoriet. De Armeense ex-Rijksakademie kunstenaar Karen Sargsyan – op dit moment ook te zien in Double Dutch in HVCCA in New York – maakte een poppentheater van papier met op de achtergrond folkloristische Armeense volksmuziek. Ondanks het kwetsbare materiaal zet Sargsyan een krachtig beeld neer waarin de bewegingloze figuren tot leven komen.

Ilya Rabinovich, Muziotopia, 2009

Sargsyan nodigde de van oorsprong Moldavische kunstenaar Ilya Rabinovich uit, ook een ex-Rijksakademiestudent. Hij presenteert in Muziotopia een indrukwekkend onderzoek naar de veranderingen in museale collectie-opstellingen na de val van het communistische systeem in Oost Europa en de onafhankelijkheid van Moldavië. Het samenspel tussen de werken van Sargsyan en Rabinovich levert een mooie dialoog op die een kijk geeft in processen in de kunst tijdens en na het sovjetregime.

Barbara Polderman, Familie, 2009. Aan de muren de foto's van Charlotte Dumas.
Detail van de netwerkmuur in de koepelzaal van het MMKA.

De vierde zaal staat in het teken van menselijke emoties, weerspiegeld in de eenzame gedaanten van wilde dieren. Hier is Familie te zien, een ontroerend werk van Barbara Polderman waarin een olifantenfamilie afscheid lijkt te nemen van hun stervende vader. De emoties in Polderman’s werk worden in deze zaal versterkt door de dierenfoto’s van Charlotte Dumas.

In de koepelzaal van het MMKA wordt het streven van Made in Arnhem Invites naar een compleet beeld van alle kunstactiviteiten in Arnhem met klem benadrukt. Op de buitenmuren van de koepelzaal is een overzicht van 35 jaar kunstfestivals in Arnhem tentoongesteld en op de binnenmuren is een oneindig lang netwerk van Arnhemse kunstenaars, ontwerpers en kunstinstellingen geprojecteerd.

In de stad

Bewerkte tassen bij Berendsen / Van den Dungen

Een voor het festival uitgestippelde wandelroute voert mij vanaf het MMKA naar andere, door de stad versnipperde tentoonstellingen. Ik passeer een woonwinkel waar twee ontwerpers zijn uitgenodigd om de etalage in te richten en een tassenwinkel waar vijf kunstenaars, vormgevers en een fotograaf onder het mom van grensvervaging een tas hebben gerestyled. De internationale ambitie, die het festival voor ogen heeft, vind ik er niet terug.

Jurgen O. Olbrich
Arno Arts, Multiples

In het CBK Arnhem brengen Arno Arts en Jurgen O. Olbrich een vrolijke tentoonstelling met retrokunst. Multiples en mail-art voeren de boventoon in dit samenwerkingsproject dat de jaren zeventig ademt.

Souvenirs

Op verschillende tentoonstellingslocaties worden chocoladerepen, rolletjes pepermunt en waterflesjes aangeboden. Ongewild bekruipt me het gevoel dat deze souvenirs enigszins ter verontschuldiging dienen voor het onevenwichtig aandoende festival. Zo hou je er toch nog een zoete of frisse nasmaak aan over.

Made in Arnhem Invites is t/m 25 oktober te zien op verschillende locaties in Arnhem.

Jolien Verlaek