Publiek kijkt naar Valie Export aan het werk

Drie feministische zwaargewichten openen het publieksprogramma van het nieuwe museum.

De openingsperformance van de avond van Andrea Geyer is een bijzondere. Comrades of Time, een tekst van Boris Groys, die eerder dit jaar in Tilburg ook al aanleiding was voor de gelijknamige tentoonstelling van kunstenaar Bas van den Hurk, dient ook voor Geyer ter inspiratie. Zij gaat terug in de tijd, zoals vaker het geval in haar werk, en maakt van redevoeringen, brieven en essays van onder andere Adorno, Walter Benjamin en Magnus Hirschfeld uit de jaren van de Weimarrepubliek, pakkende dialogen, uitgevoerd door zeven perfect gecaste performers die het publiek direct aanspreken op vraagstukken over genderidentiteit, klasse en nationalisme.

De Amerikaanse kunstenaar MPA (Megan Palaima) houdt in de performance Direct line to het publiek gevangen in het Teijin Auditorium van het museum. Met een spiegel geklemd tussen spijkerbroek en buik loopt ze zigzaggend achterwaarts door de ruimte, een weg banend door het publiek die als in een mierenhoop op elkaar gepakt op de grond zit en geen kant op kan. De sfeer is mysterieus, haar beweging haast meditatief. Soms vang je een blik van jezelf op in haar spiegel, wanneer ze als in trance voorbij komt lopen. Ze beklimt een ladder, een microfoon wordt vanuit het plafond naar beneden getrokken, ze fluistert iemand iets in haar oor, we volgen haar in een tocht naar buiten, en ineens is ze weg. Opgeslokt door de ruimte.

De performance van Valie Export stelt teleur. Van de Oostenrijkse feministische kunstenaar, geworteld in het Weens Aktionisme, had ik inhoudelijk meer verwacht, meer wrijving. Op een groot wit canvas wordt een video-opname van de gevel van het Stedelijk geprojecteerd, Valie Export volgt de contouren van de gevel met gekleurde markers en schetst er druk op los. Na enkele minuten is de opname afgelopen en blijft er een canvas over waarop nog vaag enkele gevelelementen zijn te herkennen. Ze voert de performance twee keer uit, met ongeveer hetzelfde resultaat. Een trucje, dat ongetwijfeld voor meer net geopende kunstinstituten een ego-strelend werk kan opleveren.

Stage It! (Part 1)
27 september 2012
Stedelijk Museum Amsterdam