‘Het Liberaal Herbarium / Daan Samson en Halbe Zijlstra’ (2012)’ Foto: Jeronimus van Pelt

Met Halbe Zijlstra als eregast probeert Onomatopee ons sociaal gedrag te ontleden.

Seila Kameric
Matthijs Bosman

Ik probeer mij, een week na mijn bezoek aan Onomatopee te herinneren wat ik daar heb gezien. Het was een groepstentoonstelling, waar een generatieportret werd geschetst, gezien de in dat soort tentoonstellingen onvermijdelijke Exactitudes. Er was een rommelig parcours met links en rechts wat werk, veel fotografie, twee installaties, wat posters. Opvallend was dat veel werken op een passe-partout hingen, als een beeld op een beeld. Het werd mij niet geheel duidelijk waarom dat was, anders dan mogelijk om de enigszins uiteenvallende tentoonstelling een gevoel van coherentie te geven.

Grote blikvanger was een foto van Daan Samson, die samen met Halbe Zijlstra in een herbarium staat. Samson, een (voor de gelegenheid) zelfverklaarde sympathisant van neoliberaal rechts, bestudeert samen met de rechtlijnige beul van de kunst wat zeldzame planten uit de kruidentuin, zogenaamd omdat planten onverschrokken de strijd aangaan met nieuwe competitie in het veld. Het is een licht onpasselijk makend beeld, al weet ik niet of dat komt door de grijns van Zijlstra of de tronie van Daan Samson zelf.

Uit een moeizaam geformuleerde zaaltekst begrijp ik dat de tentoonstelling gaat over Waarheid vs Scène in een meerdelige reeks onder de titel Who Told You So?!. Getoond wordt het theater van de straat (of herbarium in geval van Zijlstra), dat met dank aan Facebook bezig is binnen te dringen tot diep in de slaapkamer. Het doen alsof is voor velen een tweede natuur geworden.

Het theater van de straat wordt door de makers van de tentoonstelling met de nodige scepsis gadegeslagen, zoals onder meer blijkt uit een grappig tollende Januskop in een animatie van Serge Onnen, die met de snelheid van het licht wisselende stemmingen produceert. Of uit de zelfverzonnen fictieve filmlevens van Matthijs Bosman, die te huur worden aangeboden in een dvd-rekje. Toch wordt de VS. tussen truth en scene niet heel erg uitgespeeld. De ‘scene’ wint met gemak van de ’truth’.

Onomatopee vraagt zich af wat er met de hier uitgestalde ‘beschaving’ in het intermenselijke verkeer gaat gebeuren, als de economische crisis straks nog iets verder verdiept. Gezien de prominente aanwezigheid van Zijlstra en de PVV-coalitie waar hij symbool voor staat is dat wel duidelijk: zij maakt plaats voor een toenemende meedogenloosheid.

Who Told You SO?!
Thuth vs. Scene
Onomatopee, Eindhoven
8 september – 28 oktober 2012

Met: Boudewijn Bollmann (NL), Daan Samson (NL), Exactitudes: Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek (NL), Gillian Wearing (UK), Julián d´Angiolillo (ARG), Katrin Korfmann (NL), Ken Lum (CAN), Marjolijn Dijkman (NL), Matthijs Bosman (NL), Mireia c. Saladrigues (ES), Serge Onnen (NL) Šejla Kameri? (BA).