De regisseur zit in New York en geeft vanaf een groot beeldscherm aanwijzingen, terwijl de spelers en het publiek in gesprek zijn met toevallig passerende chatters van het platform Chatroulette op een tweede scherm. In de voorstelling Open Call in het Veem Theater zit iedereen gewild en ongewild de hele tijd in beeld.

Open Call is een project van theatermakers Andrew Fremont-Smith (VS) en Andreas Bachmair (DE), die zich bezig houden met experimentele podiumkunst en performance. In 2006 maakte Bachmair de voorstelling De engel, de straat en het geluk waarin de bewoners van een straat in Amsterdam-Noord de hoofdrol speelden en het publiek op een rijdende tribune door de straat reed.

In de zaal in het Veem Theater afgelopen donderdag bevonden zich twee grote schermen voor de tribune. Op het linkerscherm werd de regisseur (Fremont-Smith) via Skype vanuit New York geprojecteerd en op het rechterscherm werd de website van Chatroulette geprojecteerd. Chatroulette is een online website die willekeurige personen van over de hele wereld bij elkaar brengt voor gesprekken via de webcam.

Het was de taak aan de acteur (Bachmair) en zijn assistente (Johanna Biesewig) om onder tijdsdruk een geschikte gesprekspartner via Chatroulette te vinden, wat niet gemakkelijk bleek aangezien de meeste bezoekers op internet zich rot schrokken van het publiek dat achter de acteur zichtbaar was, zodat zij vrijwel direct de chat verlieten. Daarnaast liet de techniek het ook vaak afweten. Het internet viel geregeld uit en het geluid deed het niet altijd. Uiteindelijk deed een jongen uit Colombia en een meisje uit België wel een tijdje mee aan de performance. De acteur ging op aanwijzing van de regisseur de gesprekspartner op Chatroulette ondervragen en nodigde ze vervolgens uit om een dialoog van een scène uit Romeo & Juliet voor te lezen.

Het publiek werd ondertussen gevraagd telkens enthousiast te zwaaien of rekwisieten omhoog te houden. Op de momenten dat het internet niet naar behoren werkte, ging de dominante regisseur met zijn acteur en assistent theatraal ruziën, wat wel jammer was. De ruzies op het podium voelden geforceerd vergeleken met de ongeregisseerde ontmoetingen via internet. De persoonlijke verhalen van de gesprekspartners op internet en het spontaan meedoen aan de toneelstukken vormden de hoogtepunten van de avond. Jammer dat deze momenten vanwege de technische storingen zo kort van duur waren. Risico van het spel.

Open Call
5-9 december om 20.30
Het Veem Theater