Mike Pratt

Offspring toont het resultaat van de tien vertrekkende kunstenaars die twee jaar hun residentie hebben gehad in De Ateliers. Tijdens hun werkperiode stonden zij onder het tutorschap van verschillende prominente kunstenaars waaronder Angela Bulloch, Marlene Dumas, Melvin Moti, Willem de Rooij en Marijke van Warmerdam.

De werken staan op zichzelf, en zoeken naar een thema zou afdoen aan de individuele zoektocht die elke kunstenaar de afgelopen twee jaar heeft afgelegd om nu, in deze eindpresentatie, zijn eigen karakteristieke positie in te kunnen nemen. En dat is misschien wat hen bindt, veel van het werk oogt als zelfonderzoek. Alle kunstenaars maken de dingen in elk geval niet ingewikkelder dan ze zijn — de werken zijn open en licht, en soms iets te licht.

Mike Pratt begint. Hij maakt een ode aan het wereldse — zijn inspiratie haalt hij uit eenvoudige alledaagse voorwerpen en gebeurtenissen, en zijn materialen zijn goedkoop en banaal. In de eerste zaal na binnenkomst zie je bijvoorbeeld gevulde en geverfde sportsokken, die hij aan elkaar knoopt als geregen worsten. De andere werken in het gebouw laten zien hoe zijn werk zich ontwikkeld heeft van reliëf-achtig schilderwerk naar sculptuur — steeds verder weg van het platte vlak. Een ontwikkeling die zijn eindpunt heeft in een vibrerend motorjack, inclusief dreadlock in de nek.

Bij Taochen Wan ligt als een soort tapijt een bloedrood vloerwerk van papier in het midden van het atelier. Aan het plafond zijn vier even grote papieren vellen gehangen die het vloerwerk omringen, en ieder een seizoen verbeelden. Tijdens een performance zal de kunstenaar zich hierbinnen terugtrekken, en door de kleur en de vleesachtige vormen is het alsof ze haar terugtrek neemt in de baarmoeder.

Het mooiste werk is van Paul Geelen. Hij laat zich leiden door het gedrag van zijn gekozen materiaal, en onderzoekt in hoeverre hij in staat is daarin bij te sturen. Lood heeft hij laten exploderen en met water laten stollen tot mysterieuze sculpturen, en met gietzand bouwde hij een muur zo hoog tot het instortte. In zijn atelier zijn een handvol werken bij elkaar geplaatst, die met elkaar een totaalinstallatie vormen. Het voelt wat willekeurig als geheel, maar uiteindelijk lijkt het te kloppen. Het is aangenaam, en enkel ogenschijnlijk ingewikkeld.

Beeld: Gert Jan van Rooij

Julia Steenhuisen is stagiaire bij Metropolis M

Offspring 2014