Van links naar rechts: Bob Eikelboom, Sybren Renema, Gitte Hendrikx en Timmy van Zoelen. Foto: Gert Jan van Rooij. Courtesy the artists and Dürst Britt & Mayhew, The Hague

In een oude garage in de Van Limburg Stirumstraat in Den Haag is onlangs een nieuwe galerie geopend door verzamelaars Jaring Dürst Britt en Alexander Mayhew. De eerste tentoonstelling is gewijd aan een groepstentoonstelling van recent afgestudeerden aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunst.

Aan de locatie zal het in ieder geval niet liggen: de nieuwe galerie – officieel Dürst Britt & Mayhew genaamd – ligt op steenworp afstand van zowel Station Hollands Spoor als kunstruimtes Liefhertje en De Grote Witte Reus, 1646 en Galerie West. En met het enthousiasme en de gedrevenheid van de twee kersverse galeriehouders zit het ook wel goed. Dürst Britt en Mayhew zijn al jaren zeer actief binnen de kunstwereld. Zo was Dürst Britt twee jaar artistiek-directeur van tentoonstellingsruimte Nieuwe Vide in Haarlem.Mayhew was onder andere actief als criticus en volgde recentelijk het Gallerist programma van kunstcentrum de Appel.

Aan een breed netwerk zal het ze niet ontbreken.

Thomas van Linge, Victor Yudaev, Thomas van Linge, Photo: Gert Jan van Rooij. Courtesy the artists and Dürst Britt & Mayhew.

Na een solo- presentatie van de Amerikaanse kunstenaar Joseph Montgomery op Art Rotterdam opent de galerie met een groepstentoonstelling met werk van kunstenaars die tussen 2009 en heden afstudeerden aan de Haagse Koninklijke Academie van Beeldende Kunst.

Hoewel ze vrijwel allemaal al min of meer zijn ‘opgepikt’ en al hebben geëxposeerd op meerdere plekken in het land, begon het voor hun allemaal in Den Haag. De tentoonstelling vormt de weerslag van de levendige kunstscene in Den Haag, waar de galerie graag op inhaakt. De programmering van Dürst Britt & Mayhew zal aansluiten op de experimentelere presentatie-instellingen en kunstenaarsinitiatieven in Den Haag als 1646, Nest, West en Walden Affairs. Zonder inkomsten van subsidie in het geval van Dürst Britt & Mayhew, maar gaande gehouden door de verkoop van het werk.

Het enthousiasme van de twee nieuwe galeriehouders werkt door in de opstelling van de tentoonstelling, De ruimte is precies groot genoeg voor het werk van de veertien kunstenaars.

Drie schilderijen in waterverf en inkt van Rijksakademie alumnus Paul Beumer (1982) hebben een mooi plekje gekregen. In zijn tactiele werkjes vermengt hij bladeren en afval met waterverf en inkt. Je zou het kunnen vergelijken met het organische proces van kristallisatie wat in de natuur plaatsvindt. Het resultaat is oogstrelend. In de lente krijgt Beumer een solopresentatie in de galerie. Thomas van Linge (1989) speelt in op vraagstukken rond de steeds verder gaande digitalisering en de gevolgen daarvan op de beeldcultuur. Met materialen als metaal en plastic creëert hij ondoorgrondelijke sculpturen die aan de ene kant heel basic ogen, maar tegelijkertijd in hun strakke vormentaal verwijzen naar het digitale tijdperk.

In het oog springen de snelle, fragmentarisch ogende kleurige collages van Bob Eikelboom waarvan de magnetische in verf gedompelde vormen ieder moment een andere compositie aan kunnen nemen. Qua kleur en vorm heeft het wel iets van een hedendaagse Matisse. Uit het werk van de Belgische Gitte Hendrikx (1992) spreekt eenzelfde soort do it yourself-mentaliteit. De langwerpige stroken zitten los zodat ieder willekeurig persoon ze opnieuw kan ordenen.

Bijzonder zijn ook de met Photoshop bewerkte afbeeldingen van borstbeelden van pausen uit de renaissance van Sybren Renema (1988) en de digitaal gemanipuleerde interieurs van Katinka van Gorkum (1988). Twee werken die hun bestaansrecht compleet danken aan de mogelijkheden die het digitale spectrum hen biedt.

Met dit overzicht van afgestudeerden van de KABK toont de galerie haar band met de stad, een nieuwe generatie van kunstenaars, de toekomst van de kunst. Er zijn sterke werken te zien, maar als geheel blijft de tentoonstelling aan de veilige kant. Toch maakt de tentoonstelling absoluut nieuwsgierig naar wat gaat komen, en met wie van de kunstenaars de jonge galerie straks verder gaat.

Hanae Wilke, Daniel van Straalen, Machteld Rullens, Thomas van Linge, Photo: Gert Jan van Rooij. Courtesy the artists and Dürst Britt & Mayhew, The Hague.

Urbi et Orbi
Dürst Britt & Mayhew