[h1]Veel natuur en een beetje crisis

Gutsend van het zweet bestormden honderden mensen – vers afgestudeerde kunstenaars, hun ouders en andere geïnteresseerden – afgelopen zaterdag De Zwarte Doos tijdens de opening van de eindexamenexpo van Minerva. Dit voormalige kantoor voor uitkeringsgerechtigden kreeg in Groningen die bijnaam omdat het precies dat is wat het genoemd wordt: een zwarte doos. Voor de gelegenheid is het gebouw omgedoopt tot Black Box. Alleen de Groninger Kredietbar binnen is nog een duidelijk zichtbare verwijzing naar de voormalige overheidsfunctie.

De Zwarte Doos

Die crisis is indirect een beetje terug te vinden in het werk van Nouk Moltmaker. Zij noemt zichzelf een materialist, maar is er één die vooral de emotionele waarde van spullen ziet en laat zien. Moltmaker nummerde al haar kleding, schoenen en accessoires en noteerde welke herinneringen ze er bij had. Je mag iets bij haar uitzoeken, maar dan moet je wel je motivatie voor je keuze motiveren. Een soort leger-des-heils-winkel dus om je aan het denken te zetten. En een met goede kledingsmaak nog bovendien.

Opvallend is verder het grote aantal vormgevers en kunstenaars dat iets deed met natuur. Kunstenaar Ine Strobl filmde bijvoorbeeld het uitzicht vanuit haar achtertuin: een uitgestrekt Gronings landschap waar maar weinig gebeurt. En Wouter Reininga is als kunstenaar en reiziger geïnteresseerd in de ongerepte natuur: zijn voertuig dat bestaat uit een karretje, een propeller en luchtballononderdelen is een ontdekkingsreiziger waardig.

Ook op de tweede locatie, Minerva’s eigen Praediniussingel 59, staat een stuk natuur. Een bos in een glazen bak welteverstaan. Marielin Simons creëerde in een donkere ruimte een duister sprookjesbos, een koele stille plek ten midden van al het afstudeergeweld die even dichtbij als onbereikbaar lijkt.

Nia Konstantinova’s reuzenleger van papier-maché lijkt eveneens uit een sprookje weg gemarcheerd, maar het is juist een parodie op de megalomane beelden die eerder het Sovjet-regime verheerlijkten. Nu een meidenpunkband, Pussy Riot, en homoseksualiteit door de huidige president van Rusland als grote bedreigingen worden gezien, kun je niet anders dan je afvragen hoeveel een commando van grote knalroze wezens teweeg zou hebben gebracht in de toenmalige USSR.

Net als vorige jaren presenteert Metropolis M bij Nummer 4 augustus/september een uitgebreide bijlage met portretten van de beste 30 kunstacademiestudenten van Nederland en dit jaar ook Vlaanderen

Mare van Koningsveld