Ricardo van Eyk, installatie Pilot bij P/////AKT

Piet Tuytel verzorgde de afsluiting van de eerste tentoonstelling met Ricardo van Eyk in het jaarprogramma Oomph bij P/////AKT.

In The Oxford Dictionary wordt de volgende definitie toegekend aan het woord ‘oomph’: ‘The quality of being exciting, energetic, or sexually attractive’. Het woord is de titel van een tentoonstellingsreeks bij P/////AKT in Amsterdam. Volgens P/////AKT gaat Oomph over het hoogst haalbare in de kunst. Zij beschrijven het als de intuïtieve sensatie tussen toeschouwer en kunstwerk als precies de juiste snaar wordt geraakt. Het gevoel dat je ervaart als een werk iets met je doet zonder dat je daar precies de vinger op kunt leggen. De eerste tentoonstelling in deze reeks van vijf was de tentoonstelling van Ricardo van Eyk. Zijn werk straalt zonder twijfel kracht en energie uit, hoewel deze oomph in dit geval niet in één keer bij je binnenkomt. De kracht van het werk van Van Eyk zit in de details, je moet er wat tijd aan besteden voordat helder is wat een oomph het is.

Tijdens een informeel evenement op 3 maart wordt Pilot, de eerste solo in de reeks met werk van Ricardo van Eyk, feestelijk afgesloten. Beeldend kunstenaar Piet Tuytel vertelt in een korte lezing hoe hij naar het werk van Ricardo van Eyk kijkt en hoe diens werk verband houdt met zijn eigen artistieke praktijk. Tuytel legt de nadruk op het herkennen van het buitengewone. Volgens Tuytel leert kunst ons beter te kijken en de details in de wereld om ons heen te zien. Hij is erg te spreken over het werk van Van Eyk en wijst het publiek op de schoonheid ervan. Helaas bleef het bij de korte lezing van Tuytel, een conversatie met Van Eyk had zijn verhaal wellicht meer diepte gegeven. Na de lezing wordt, speciaal voor de avond, de film Koyaanisqatsi getoond. De klassieker, gemaakt door Godfrey Reggio met de wereldberoemde muziek van Philip Glass, laat zien hoe technologie de wereld overneemt, natuur verdrukt, stedengroei laat exploderen. Net als in het werk van Van Eyk is urbanisatie een centraal thema in Koyaanisqatsi en de spanningen die dat geeft. Er spreekt een eigen poëzie uit, schoonheid, maar ook dreiging en geweld.

Piet Tuytel tijdens zijn lezing bij Pilot van Ricardo van Eyk bij P/////AKT

De installatie van Van Eyk neemt de hele ruimte van de begane grond van P/////AKT in beslag en is samengesmolten met de ruwe architectuur. De kunstenaar maakt gebruik van verschillende bouwmaterialen die hij zo samenbrengt dat het niet altijd duidelijk is waar de ruimte ophoudt en de installatie begint. Het geeft het geheel een zekere terloopsheid, maakt het tit een work-in-progress. Voor Van Eyk zijn de imperfecties in het straatbeeld een belangrijke inspiratiebron. De stad wordt geleefd en is nooit helemaal compleet. Als iets is afgemaakt of opgeleverd zijn er binnen de kortste keren gebruikssporen te zien. Dit probeert hij mee te nemen in zijn werk, waarin bouwmaterialen subtiel (en soms minder subtiel) zijn bewerkt en gebruikt in een complexe compositie die doet denken aan een bouwplaats. Als toeschouwer word je aangemoedigd te zoeken naar de onttrekkingen en toevoegingen wat het werk nog interessanter maakt.

Pilot is de eerste van vijf Oomph-momenten die komende jaar in P/////AKT te beleven zijn. De titel Pilot wordt gebruikt om een begin of prototype te beschrijven, en in de televisiewereld bekend als de eerste aflevering van een televisieserie. Naar aanleiding van de pilot wordt vaak het concept (her)beoordeeld. Als de eerste aflevering van de serie goed genoeg is, wordt besloten om het voort te zetten. De pilot heeft dus wel wat waar te maken, ook bij P/////AKT. Van Eyk heeft de lat hoog gelegd voor volgende tentoonstellingen, het is een geslaagde eerste zet. Al met al was de avond een interessant einde van een veelbelovend begin.

Alle foto’s courtesy P/////AKT, Amsterdam

Ricardo van Eyk, Pilot, P/////AKT, Amsterdam, t/m 3.3.2019 (afsluiting Piet Tuytel)

Malou Koster