Hito Steyerl aan kop in Art Review Power 100. Beatrix Ruf gezakt.

Volgens de samenstellers van de Art Review Power 100, waarin de zogenaamd machtigste personen uit de internationale kunstwereld staan opgesomd, valt het wel mee met de bijverdiensten van voormalig Stedelijk Museum directeur Beatrix Ruf in het afgelopen jaar. Ze is gezakt naar een lagere plaats: nummertje 29 (haar slechtste notering sinds 2009). Terwijl ze in 2016 juist weer was gestegen van nummer 22 naar nummer 11. Art Review vindt het Stedelijk duidelijk niet het lucratieve handelshuis dat Ruf er volgens anderen van gemaakt had – of in andere woorden: in termen van haar internationale marktpositie deed dat directeurschap haar helemaal geen goed. Volgens de logica van de markt zal Ruf, nu ze weer vrijuit kan adviseren, volgend jaar weer gaan stijgen.

Verder valt op dat een kunstenaar de lijst aanvoert: Hito Steyerl. Met op nummer 2 Pierre Huyghe. Wat wel bijzonder is, want dat komt niet vaak voor bij deze lijst waarin doorgaans grote verzamelaars en grote galeriehouders, samen met Hans Ulrich Obrist en Beatrix Ruf, de top tien uitmaken. Opvallende andere namen zijn Donna Harraway en Bruno Latour, die aangeven dat de theorie weer op de weg terug is (na een paar jaar in een verdomhoek te zijn  terechtgekomen). Deze tijd, met haar vele ongewisheden, vraagt om duiding met visie. Kunstenaars en theoretici zijn daar volgens Art Review kennelijk beter toe in staat dan curatoren en andere bemiddelaars.

Je kunt de knipoog naar de inhoud in de top 10 van dit jaar zien als teken dat we dit jaar, met zijn zomer vol grote thematische en politiekgestuurde tentoonstellingen, als een tussenjaar kunnen beschouwen. Eén jaar doet Art Review alsof het de kunstenaars en denkers zijn die de dienst uitmaken in de kunstwereld, om volgend jaar weer gewoon Hauser & Wirth bovenaan te zetten.

Hito Steyerl

The 2017 Power 100

1 Hito Steyerl