De kunstenaars Sohrab Bayat, Ad de Jong, Wouter Klein Velderman en Manuel Klappe zijn de initiatiefnemers van het grootschalige project met de no nonsense titel Beeld Hal Werk, dat sinds afgelopen vrijdag is geopend in een oude Fabriekshal in Amsterdam-Noord. Als uitgangspunt voor deze show geldt primair een passie voor beeldhouwkunst.

De vier mannen zagen in de prachtige hal van De Overkant de kans schoon om een kunstenaarsbijeenkomst te organiseren, waarbij zowel nieuwe beeldhouwkunst als werk van gevestigde kunstenaars bij elkaar gebracht kon worden. De adresboeken werden opengetrokken, met als resultaat een mengelmoes van meer dan vijftig uiteenlopende sculpturen.

‘Dit is nu de Nederlandse beeldhouwkunst’, staat uitdagend in het persbericht geschreven. Toch lijken de tentoonstellingsmakers geen overzicht te willen geven van de huidige stand van zaken. Sohrab Bayat vertelt: ‘Wij nemen het heft in eigen handen. Ons uitgangspunt voor deze show is wat wij als kunstenaars goed vinden en wat wij graag willen zien. Het zijn onze subjectieve keuzes, maar dat heeft geen verdediging nodig. Ik hoef mij niet in te dekken met allerlei theorieën. Ik weet als kunstenaar wat ik goede kunst vind.’

Het is dus simpelweg beeldhouwkunst van Hollandse bodem wat hier wordt getoond. In tegenstelling tot een meer gangbare museale opstelling, staan de werken hier dicht op elkaar, waardoor er altijd een ander beeld in je blikveld verschijnt. Grafisch ontwerper Bas Oudt heeft de inrichting van de hal verzorgd. Hij heeft de werken kris-kras door de hoge ruimte van de fabriekshal geplaatst op zwarte stukken kunststof, dat een speelse oplossing is om de werken toch op een voetstuk te plaatsen zonder het gebruik van een traditionele sokkel. Er is geen hiërarchie aanwezig in de opstelling en geen overkoepelend thema.

Acht kunstenaars hebben voor deze gelegenheid de financiële hulp gekregen van het Fonds BKVB om een nieuw werk te creëren. Een van deze werken is van Zoro Feigl, dat als een robuuste ventilator af en toe de ruimte in beslag neemt. Een uitbundig en monumentaal karakter kenmerkt overigens veel van de sculpturen, maar er zijn ook beelden die door een meer subtiele benadering juist een grote zeggingskracht krijgen, zoals het ingetogen Monument for Ruin van Sohrab Bayat.

Het werk van de oudere generatie kunstenaars biedt een interessante context voor het werk van de jongere generatie. Het werk van een nog onbekende kunstenaar staat hier oog in oog met bijvoorbeeld een beeld van Carel Visser. Sommige werken worden door de volle opstelling enigszins ondergesneeuwd in het totaalbeeld, maar toch is het verfrissend om een puur mediumgebonden tentoonstelling te zien. Als toeschouwer ben je vrij om verbanden te leggen en je positie te bepalen. Dat is precies wat de tentoonstellingsmakers voor ogen hadden: ‘Wij hebben absoluut geen boodschap’, aldus Sohrab Bayat, die ons hiermee toch een duidelijke boodschap meegeeft.

Beeld Hal Werk is t/m 31 oktober te bezoeken

Jane Boddy is stagiaire bij METROPOLIS M

Jane Boddy