Jonge Britse aanwas geeft hoop voor de toekomst
Bloomberg New Contemporaries in ICA

Issue no5
okt / nov 2017
REMIX
Russell Maurice, Ghosts, 2010

Bloomberg New Contemporaries is een jaarlijks terugkerende show voor aanstormend talent, dit jaar in het Londense Institute of Contemporary Arts. De 49 kunstenaars zijn geselecteerd uit meer dan 1200 aanmeldingen van net afgestudeerde kunstenaars of studenten aan de Britse kunstacademies. De selectie is dit jaar gemaakt door kunstenaars Gabriel Kuri, Dawn Mellor en Turner Prize winnaar Mark Leckey. De omvangrijke tentoonstelling was van overwegend hoge kwaliteit. Hieronder een overzicht van de hoogtepunten.

Opvallend is de grote hoeveelheid kleine en verfijnde werken, die in de drukke opstelling alsnog volledig tot hun recht komen. Zoals This Works: een met grafiet op de muur aangebrachte tekst van Patrick Coyle. Of het werk van Darren Harvey-Regan, Aletheia, dat bestaat uit een opgezette vogel die is geplaatst voor zijn eigen foto, alsof hij in een spiegel kijkt. Sam Knowles weet met het ingetogen Field te overtuigen. De kunstenaar heeft met stift de tientallen bladzijden omgetoverd tot sterrenstelsels en alleen de teksten leesbaar gelaten die een verwijzing naar het heelal in zich dragen. De linosnede Hunger (Wüstefeld) van Claas Gutsche is ook al zo’n voorbeeld van een sterk staaltje vakmanschap. Het doek is met kleine klemmetjes rechtstreeks op de muur bevestigd: eenvoud in volle glorie.

Er is ook een flinke dosis humor aanwezig. Cut van Kristian de la Riva toont een animatie van een manfiguur die zich op de meest originele manieren pijnigt. Met messen, ventilators, blokken en dynamiet zien we de figuur op alle mogelijke manieren zichzelf de vernieling in helpen. Een rake en hilarische knipoog naar performances waarin kunstenaars zichzelf door het publiek laten bezeren. Het werk Ghosts van Russel Maurice bestaat uit twee geesten die zo uit een stripboek lijken weggelopen. Ook het kleine videowerk Dice van Emma Hart tovert een glimlach op het gezicht: de kunstenaar dobbelt met de zee. Om de beurt werpen Hart en de zee met de kleine rode dobbelsteen: de één met haar hand, de ander met een golf.

ICA toont met deze show dat het in het Verenigd Koninkrijk wel goed zit met de jonge aanwas in de beeldende kunsten. Met aanzienlijke bezuinigingen in de culturele sector in aantocht, is dat een prettig vooruitzicht. Misschien is het juist de onzekerheid die creatief maakt, want met veel humor, vakmanschap en een flinke dosis originaliteit weten de New Contemporaries in ICA te overtuigen.

Claas Gutsche, Hunger (Wüstefeld), 2009
Sam Knowles, detail Field 2009
Darren Harvey-Regan, Aletheia, 2010