Stephen Rhodes, Untitled, 2011

In de tentoonstellingsreeks Offspring is aandacht voor de kunstenaars die hun tweejarige werkperiode aan De Ateliers deze zomer afronden. De bijna afgestudeerde kunstenaars Alex Dordoy, Cristóbal León, Patrizio Di Massimo, Heiko Räpple, Stephen Rhodes, Stefan Ruitenbeek, Marion Verboom, Jasmijn Visser, Sarah de Vos en Coen Vunderink tonen in de tentoonstelling Psychopomp Counsel nog eenmaal hun werk in De Ateliers, voordat zij hun vleugels spreiden.

De tien kunstenaars pakken het groots aan. Met een opvallende hoeveelheid monumentaal en tegelijk verfijnd werk weten zij zich in de kijker te spelen. Zoals het werk van Jasmijn Visser. Groot van formaat, maar met een ingetogen uitstraling. Pronkstuk is Ocean Front I, een reusachtige rol papier die los in de ruimte staat, voorzien van een tekening.

Jasmijn Visser, Ocean Front I
Jasmijn Visser, Ocean Front II

Marion Verboom weet met haar gewichtige werk de monumentale ruimte van het pand aan de Stadhouderskade goed te gebruiken. Net als Coen Vunderink. Zijn werken zijn wellicht niet allemaal van even hoge kwaliteit, maar de presentatie klopt. Ook het werk van Heiko Räpple is prachtig geïnstalleerd. Het werk van de Deense kunstenaar bevindt zich op hetzelfde spanningsveld als het werk van Visser, groot maar toch licht.

Er zit veel liefde voor het materiaal in deze tentoonstelling. Ook bij Stephen Rhodes’ abstracte doeken, die doen denken aan vroegere avant-gardes, zoals Russisch Constructivisme. Het werk is gelaagd. Verschillende texturen en materialen zijn over elkaar aangebracht, wat het werk even speels als strak maakt.

De videowerken – die overigens maar in beperkte mate aanwezig zijn – doen het in deze haast ambachtelijke tentoonstelling minder goed. Cristóbal León sluit met zijn verwarrende videowerk, El Templo, wel aan bij het gevoel van monumentaliteit dat in de tentoonstelling aanwezig is. De sfeer van de film, waarin seks centraal staat, heeft iets klassieks en doet denken aan mythologie. Maar net als de film van Patrizio Di Massimo, waarin hij een rondleiding geeft door de tentoonstelling Low Deco in Villa Necchi Campiglio te Milaan, missen deze werken toch de gratie die in veel van de andere ruimtes wel aanwezig is.

Ook de decadente, seksueel getinte foto’s van Stefan Ruitenbeek behoren tot de mindere van de tentoonstelling. Maar het eindresultaat ten spijt laat Ruitenbeek wel zien dat hij de techniek volledig onder de knie heeft, en toont zich een vakman.

Psychopomp Counsel
11 t/m 22 mei
De Ateliers