Yue Minjun, Flexible latitude, 2010

Chinatown
Den Haag onder de Hemel

Issue no2
April - Mei 2019
Magisch Realisme

Deze editie van Den Haag Sculptuur, onder de noemer Den Haag onder de Hemel, staat nog tot en met september in het teken van Chinese hedendaagse beeldhouwkunst. Op het Lange Voorhout wordt recent werk van negen kunstenaars gepresenteerd. Grootschalige, figuratieve beelden vol verwijzingen naar de Chinese samenleving en culturele tradities voeren de boventoon. De tentoonstelling onthoudt zich van de makkelijk behapbare iconen van China’s culturele revolutie en omgang met globalisering. Slechts hier en daar worden nog referenties gemaakt aan de Made-in-China industrie, zoals Sui Jianguo’s rode speelgoeddinosaurus en Jiao Xingtao’s Gift from Heaven.

Sui Jianguo, Dinosaur amidst the wind, 2009
Jiao Xingtao, Gift from heaven, 2007
Voorgrond: Wan Liya, The National Treasure, 2011
Yue Minjun, Flexible latitude, 2010
Liu Wei, China IV, 2010

Hoewel het statige Lange Voorhout de grote, opvallende beelden goed kan hebben, ga je je op een gegeven moment afvragen; moet alles altijd zo groot zijn? Is schaal het kwaliteitscriterium? De grootschaligheid leidt af van de inhoudelijke betekenissen van het werk. Zo lijkt Wan Liya’s uitvergroting van een kostbare vaas met lampenkap een decoratieve grap en lijkt Yue Minjun’s knielende zelfportret alleen maar te willen schreeuwen.

Deze indruk wordt gecompenseerd door Museum Beelden aan Zee, waar Stichting Den Haag Sculptuur deze editie voor het eerst intensief mee samen heeft gewerkt en waar gelijktijdig een solotentoonstelling van Sui Jianguo wordt gepresenteerd. Deze tentoonstelling toont een uiteenlopend, veelvormig oeuvre van een van China’s meest gerespecteerde hedendaagse kunstenaars. Zijn vroege werk omvat de welbekende sculpturen met Mao-jasjes en indrukwekkende in kooien gesloten sculpturen, als metafoor voor de gekooide mens in het China na de onderdrukte studentenopstand van 1989. Er is ook meer van zijn recente werk te zien; zo maakte Sui in 2008 de installatie <i]

Curator Cees Hendrikse, eerder verantwoordelijk voor tentoonstellingen over Chinese hedendaagse kunst in Museum Beelden aan Zee (2005) en het Groninger Museum (2008), stelt in zijn catalogustekst voor Den Haag onder de Hemel de vraag: “Hoe Chinees is de Chinese hedendaagse kunst?”. Deelnemende kunstenaar Lui Wei, bijvoorbeeld, behoort tot een jongere generatie kunstenaars uit China die de culturele revolutie niet bewust meegemaakt heeft en een meer subjectieve richting in de kunst voorstaat. Juist de ontwikkeling van deze kunstenaars naar meer persoonlijke en subtiele thematiek doet je afvragen hoe lang ‘China’, als landenthema, nog houdbaar is voor de actuele tentoonstellingspraktijk.

Meer informatie over Den Haag onder de Hemel:

Avro Kunstuur heeft op 18 juni jl. een aflevering gewijd aan Den Haag onder de Hemel, terug te zien via www.uitzendinggemist.nl

Anne Ruygt is stagiaire bij Metropolis M