Aan tafel

Het kunstenaarsdiner van Out of Storage bewees weer eens dat goede kunst, culinaire meesterwerkjes en rijkelijk vloeiende wijn de perfecte ingrediënten zijn voor een feestelijke avond.

Een kijkje in de keuken
Kunstenaar Leo Copers over de wijn
FRAC-directeur Hilde Teerlinck aan het woord
L.A. Raeven (allebei met voorgerecht 'A')

Enkele kunstenaars uit de tentoonstelling van Out of Storage (L.A. Raeven, Barbara Visser, Marc Bijl en Leo Copers) hadden een driegangendiner samengesteld. Met het oog op het werk van L.A. Raeven was te verwachten dat het verrassingsvoorgerecht voor enige ontsteltenis en tweestrijd zou zorgen. De gasten werden gevraagd te kiezen uit voorgerecht ‘L’ of ‘A’. Gelukkig koos ik voor mijn eigen initiaal ‘A’ en werd ik getrakteerd op een bord vol gefrituurde hapjes en chips. De gasten die voor de ‘L’ gekozen kregen een bord kruimels. Mijn tafelgenoot kon zijn lege bord wel waarderen (‘de kruimels zijn prima op smaak gebracht’).

De tweede kunstenaarsgrap werd gemaakt door Leo Copers, die het wijnarrangement verzorgde. Bij het hoofdgerecht van Barbara Visser schonk hij een doodnormale huiswijn, die de onwetende gasten zich voortreffelijk lieten smaken. De tentoonstelling bood een geslaagde setting voor het wonderbaarlijke diner; eten doet een mens immers ook met het oog.

Ook de tentoonstelling zelf beloont de reis naar het zuiden van het land. De oude timmerfabriek in Maastricht is tijdelijk het podium voor de hedendaagse kunstcollectie FRAC Nord – Pas de Calais, die in 2013 een nieuw onderkomen zal krijgen in een havenloods in Duinkerken, Frankrijk. Out of Storage is in samenwerking met Marres georganiseerd en laat een scala aan kunstwerken zien uit de collectie. De FRAC-collectie koopt vooral werk van nog levende kunstenaars, en het is opvallend dat de tentoonstelling zoveel grote internationale namen laat zien; Sol LeWitts geometrische sculpturen en Vito Acconci’s Adjustable Wall Bra staan vrij opgesteld en komen goed tot hun recht in de grote industriële ruimte.

De tentoonstelling toont losse verbanden tussen kunsthistorische highlights en minder bekende werken. De toeschouwer kan dwalen door de indrukwekkende hallen en intieme kabinetten van de oude fabriek, maar kan zich ook laten leiden door een van de interessante routes. Zo stelde FRAC-directeur Hilde Teerlinck een literaire route samen, die de rol van tekst en poëzie belicht in het werk van onder meer Mark Wallinger, On Kawara, Marc Bijl en Marcel Broodthaers. De routes functioneren niet alleen als houvast in de enorme tentoonstelling, maar bieden ook een goed inzicht in de rijke en bijzondere collectie van FRAC en maken Out of Storage absoluut het bezoeken waard.

Anne Ruygt is stagiaire bij Metropolis M

Het diner met kunstenaars La Grande Bouffe vond plaats op vrijdag 26 augustus.
Out of Storage is het eerste project van Marres Projects en is van 26 juni – 18 december te zien in de Timmerfabriek in Maastricht.