Bill Drummond

Levende legende Bill Drummond maakt 40 bedden van hout, met de hand, publiekelijk. Tijdens festival De Wereld van Witte de With in Rotterdam maakte hij er één en geeft daarbij tekst en uitleg.

‘You’re not an artist, you’re a carpenter’, hoorde Bill Drummond tijdens het International Action Art Festival in de Chinese stad Guangzhou, waar hij voor het eerst zijn man makes bed-project openbaarde. ‘No, I’m just a man, making a bed’, was hierop zijn antwoord.

Maar zomaar een man die bedden in elkaar timmert, is hij natuurlijk allerminst. Bill Drummond, muzikant, mediapersoonlijkheid, producent, schrijver en kunstenaar kreeg eind jaren tachtig grote bekendheid als medeoprichter van de avant-garde popgroep KLF en het kunstenaarsduo The K Foundation. Bekendste wapenfeit van het duo is het verbranden van een miljoen pond in 1994, wat leidde tot de film Watch the K Foundation Burn a Million Quid.

Zo’n 17 jaar later, is de vos zijn streken nog altijd niet verloren. In een uit verkeersborden opgebouwde wigwam – speciaal gemaakt voor de Wereld van Witte de With door de Berlijnse kunstenaars Höfner en Sachs – geeft Drummond tekst en uitleg aan een klein publiek, dat is verzameld rond een knisperend vuurtje. Dat er iets gaat branden, lijkt evident, de vraag is alleen, wat?

Het bed in ieder geval niet. Dat wordt verloot onder de mensen die voor 10 cent een lootje hebben gekocht. Een schijntje natuurlijk, maar om geld is het de beste man ook niet te doen: Drummond houdt niet van het kapitalisme en geldbeluste types. Dat lijkt ook de belangrijkste drijfveer van zijn project.

In Guangzhou had de gelukkige winnaar haar prijs verkocht aan een kunsthandelaar. Een steek in het hart van Drummond, want wat hem betreft is het bed geen kunst, maar dat wat in, op of onder het bed gebeurt. ’Fuck it’, dacht hij, ik ga heel veel bedden maken, 40 in totaal, op verschillende plekken in de wereld en elke keer organiseer ik een loterij. Degene die het bed wint, moet beloven het nooit te verkopen. Het mag alleen worden doorgegeven, van generatie op generatie: ‘I had to put right, what went wrong in China’.

Dat klinkt als een nobele missie. Drummond die, als een soort tegenhanger van Damien Hirst, gespeend van elke zucht naar roem en rijkdom, de wereld rondreist om eigenhandig bedden te maken en te verloten, opdat er levensgeschiedenissen mee worden geschreven. Zijn project is te lezen als een kritiek op de hedendaagse kunstwereld die steeds verder vercommercialiseert en bestaansrecht haalt uit de hebzucht van mensen. Of zet de ‘nobele’ beddenmaker ons toch op het verkeerde been?

Nadat de winnaar bekend is, vestigt hij de aandacht op een boekje, dat hij schreef naar aanleiding van het Guangzhou-debacle. In beperkte oplage verschenen, dus veel geld waard en voor slechts 10 euro te koop. De onverkochte exemplaren gooit hij, op Drummondiaanse wijze, in het vuur, waarmee de waarde van de verkochte boekjes stijgt, zo verzekert hij. Een slimme koopmanstruc of een list om de hebberigheid van mensen bloot te leggen?

Bill Drummond is ook te gast op het Tilburgse festival Incubate. Hier zal hij op vrijdag 16 september een lezing geven op de DIY conference en zijn nieuwste werk The17 ten uitvoer brengen. 16.15-17.15 uur in de Main Hall @ Midi Theater.