Yehudit Mizrahi in Retort Art Space, Landescape, 2011

Tijdreis: Retort en Rongwrong in Amsterdam
Week van het kunstinitiatief

Issue no3
juni - juli 2020
Troebele waters

Rongwrong wordt dit jaar één en Retort Art Space viert dit jaar zijn tiende verjaardag. Een ronde langs deze Amsterdamse initiatieven maakt een paar verrassende verbanden zichtbaar. Samen met de al eerder bezochte tentoonstelling in P////AKT (lees de review) tonen ze een gezamenlijke hang naar het verleden, niet zelden voorzien van spirituele inslag en refererend aan de kunstgeschiedenis.

The Dweller – Visiting the work of Raoul Dohmen
1 oktober – 13 november
Rongwrong, Amsterdam

Raoul Dohmen, Wolf Council, 1988

Bij het binnenstappen van Rongwrong treed je een persoonlijke geschiedenis binnen: dochter en moeder heten je welkom in het voormalig atelier en huis van de in 2005 overleden kunstenaar Raoul Dohmen. Een tentoonstelling die alleen op deze plek volledig tot zijn recht kan komen, want er wordt vooral ingespeeld op sfeer en verleden. Alsof de geest van Dohmen er nog rondwaart. Letterlijk, want de tentoonstelling wordt vergezeld van spirituele nevenactiviteiten, zoals een volle maan bijeenkomst en het bezoek van een sjamaan.

Het onderwerp en tevens pronkstuk van de tentoonstelling is Wolf Council (1988), een gewaad waar Dohmen meer dan zes jaar aan werkte, voorzien van een bird’s eye view masker. Dohmen verwerkte tientallen objecten met religieuze of symbolische betekenis in het kledingstuk dat hij maakte zonder gebruik te maken van metalen. Dit, en de andere objecten in de tentoonstelling lijken zo afkomstig uit andere culturen. Het feit dat ze gemaakt zijn door een bereisde Nederlander geeft het theatrale werk een nieuwe invalshoek, dat in dit licht meer lijkt aan te sluiten bij de Fluxus-beweging. Kunst-, familie-, en cultuurgeschiedenis komen in de kleine ruimte van Rongwrong samen.

Yehudit Mizrahi – Thingamajig
22 oktober – 20 november
Retort Art Space, Amsterdam

Het werk van de Israëlische, niet-gelovige, Joodse, in Nederland wonende kunstenares Yehudit Mizrahi gaat over identiteit. En over hoe ze daarmee worstelt. Een terugkerend element in het werk van Mizrahi is – hoe kan het ook anders – de koffer. Ook in Retort is het symbool van reizen, identiteit en de eeuwige zoektocht ruimschoots vertegenwoordigd. Landescape (2011), een grote installatie achterin de tentoonstellingsruimte, bestaat uit koffers met benen – benen van allerhande ijzeren scharnieren met daaraan oude houten mallen voor schoenen als voeten. De koffers hangen aan een ijzeren raamwerk, met hun voeten soms net wel, soms net niet op de grond.

Wat op het eerste oog niet meer dan een absurd schouwspel is, komt langzaamaan tot leven. De koffers bewegen, spartelen en proberen te lopen. Het werk van Mizrahi is visueel en technologisch sterk, waardoor het – gelukkig – de licht clichématige symboliek weet te ontstijgen. Het spannende contrast tussen technologie en het gebruik van enkel oude objecten doet denken aan de kinetische werken van Jean Tinguely. De technologie in het werk van Mizrahi is echter meer geavanceerd en doordrenkt van persoonlijke verhalen. Haar werk bevindt zich hierdoor op de grens tussen vooruitgang en traditie.

Ook in Amsterdam:

Berm Collectief
BERM/DATE festival