Issue no5
okt / nov 2017
REMIX
Ohad Ben Shimon en Veniamin Kazachenko
Veniamin Kazachenko
Ohad Ben Shimon

De charmante kunstenaars Ohad Ben Shimon en Veniamin Kazachenko nodigen je uit op hun tijdelijke set in 1646 voor een collectieve theaterperformance. Nog tot en met zaterdag 14 april te bezoeken in Den Haag.

De titel van de tentoonstelling You Are Courteously Invited moet hier letterlijk genomen worden. Ben Shimon en Kazachenko verwachten een actieve bijdrage van de bezoekers aan de tentoonstelling, waarmee ze willen onderzoeken hoe het publiek en de kunstinstelling zich tot elkaar verhouden. Het is het derde gemeenschappelijke project in een reeks van Ohad Ben Shimon & Veniamin Kazachenko.

De ruimte van 1646 is ingedeeld als een podium waarop rekwisieten als microfoons, een schildersezel en een keyboard staan om gebruikt te worden in een spontane performance. De interactie met de bezoekers filmen ze en zetten ze op de website en op Facebook, waar leuke filmpjes te zien zijn waarin ze gesprekken hebben met bezoekers, en een waarin ze de bekende muziekband Will & The People laten spelen, die ze voor de deur van 1646 van de straat hebben geplukt.

Op die manier becommentarieert de tentoonstelling de traditionele rol van de kunstenaar, het kunstwerk, de kunstinstellingen en de kunstmarkt. De titel van de tentoonstelling speelt bijvoorbeeld met de standaard openingszin van een uitnodiging voor een galerieopening, Ook hebben de kunstenaars rode stippen onder de tekeningen geplaatst, waardoor geveinsd wordt dat ze al ‘verkocht’ zijn. Een tentoonstelling als deze zoekt de grenzen op tussen realiteit en performance, en leven en kunst.

You Are Courteously Invited
Ohad Ben Shimon en Veniamin Kazachenko
30 maart - 14 april