Het is een vreemde gewaarwording: een lege zaal met QR-codes aan de muur en een publiek dat gebiologeerd door het apparaat in de hand, al scannend, zwaaiend en – tijdens de Augment it-avond in Trouw – likkend achter zijn tablet of smartphone aanloopt. Is dit de tentoonstelling van de toekomst? Of, nog ingrijpender, wordt dit het straatbeeld van de toekomst?

Als het aan Google ligt wel. Het bedrijf is bezig met de ontwikkeling van een augmented reality-bril voor het dagelijks leven. Email, agenda, afspraken, je handelt het kletsend tegen je AR-bril af.

Het duurde niet lang voor de eerste parodieën circuleerden op YouTube.

De pionierende kunstenaars die het Stedelijk voor deze avond uitnodigde pakken het wat minder drastisch aan, maar de onbegrensde mogelijkheden van AR voor de toekomst tekenen zich af. The sky is the limit. Van ludiek, tot activistisch, tot megalomaan. Zo organiseerde Sander Veenhof zonder uitnodiging een AR-tentoonstelling in het MoMA. Mark Swarek liet de boodschap ‘Mark was here’ achter op de maan, en verenigde met de activistische groep AR-kunstenaars Manifest.AR Noord- en Zuid-Korea. Will Pappenheimer ontwikkelde een applicatie die gekleurde padden toevoegt aan je beeldscherm (o.a. uitgevoerd op de biënnale van Venetië afgelopen zomer). Een lik aan de pad op je beeldscherm zorgt ervoor dat je wild gaat hallucineren. Hij maakte ook een applicatie die het mogelijk maakt in de lucht te schrijven. Het universum als canvas. In feite niet anders dan Marinus Boezem die in 1969 zijn naam in de lucht liet schrijven door een piloot, merkte Margriet Schavemaker van het Stedelijk na afloop op. Dezelfde idealen, andere techniek.

Hier is een impressie van de avond:

Augment it!
17 mei in Trouw Amsterdam