C&H Art Space, Isi Kunath
C&H Art Space, Isi Kunath
Lumen Travo, Meschac Gaba
Grimm Fine Art, Atelier van Lieshout op het museumplein
De Ateliers, Limbodrome (expositie)
De Ateliers, Limbodrome (expositie)

De eerste editie van het Amsterdam Art Weekend, georganiseerd door Capital A, vond afgelopen weekend plaats. Het doel was de kunst op de kaart te zetten bij een breed publiek, en Nederlandse kunst op de internationale agenda. RijksakademieOPEN was de grote publiekstrekker, maar vijfentwinting galeries, De Appel, De Ateliers en het Stedelijk Museum deden ook mee en zorgden tijdens de verlengde openingstijden voor speciale programma’s.

Bij Juliette Jongma was er muziek. De opzwepende liedjes die de exposerende Michiel Ceulers normaliter in zijn atelier draait waren dit weekend te horen in de galerie. Niet alleen om de stille ruimte tijdens Capital A van extra sfeer te voorzien, ook werd hiermee de context van het werk binnen atelier en galerie onderzocht. Galerie van Gelder en Ellen de Bruijne Projects faciliteerden performances van John Armleder en Erkka Nissinen en De Appel greep de gelegenheid aan om de deelnemers aan het Gallerist Programme van dit jaar te presenteren. De Ateliers ging mee met de Rijksakademie en openden zijn deuren voor het publiek met de expositie Limbodrome. Galerie Grimm trad naar buiten met een presentatie van Atelier van Lieshout op het Museumplein.

Een aantal galeries bood vroege bezoekers zaterdagochtend ontbijt aan, maar de meeste bezoekers werden als vanouds door de verschillende borrels getrokken. Zo ver ik kon zien waren het met name de galeries binnen de grachtengordel die veel extra bezoekers trokken, waar de buiten het centrum gelegen galeries minder aanloop hadden. Maar met het moeilijke jaar 2013 om de hoek, is het goed om te zien dat er veel mensen een kijkje hebben genomen in de normaal door een drempel begrensde wereld van de kunst.

Capital A
30 november - 2 december
Verschillende locaties in Amsterdam