Zaaloverzicht met werken van Ji?í Kovanda, Dora Garcia en Tarek Atoui

Een kunstrondje Parijs: Kadist, Almine Rech, Perrotin.

[h1]Kadist Art Foundation

Naar aanleiding van een residency met als onderzoeksonderwerp ‘black outs’, heeft Rossella Biscotti (lees het interview met Rossella Biscotti in het nieuwe nummer van Metropolis M) meegewerkt aan een tentoonstelling met dit thema bij Kadist, een Parijse kunstinstelling met als doel het bevorderen van de rol van de kunstenaar als culturele vertegenwoordiger aan de voet van de Montmartre (waar vorige maand ook Jonas Staal te gast was). De term black out refereert aan een elektrische storing of tijdelijke onderbreking die nieuwe manieren van organisatie of omgang als gevolg heeft. Hierbij wordt ook de ervaring van tijd en ruimte tijdens de verduistering betrokken. De ramen zijn passend geblindeerd en de aanwezige werken illustreren het thema op een losse maar erudiete manier: hypnose als verduistering van het bewustzijn, de omslag die de Radical Movement in de jaren ’70 in Italië voor ogen had door middel van verstoring van bestaande systemen, of de fysieke en mentale gesteldheid en de daarbij gepaard gaande electrische bewegingen tijdens een trance. En schrik niet van de letterlijke vertaling van Tino Sehgal. Met het einde van de Maya kalender op komst en de black out in een groot deel van Lower Manhattan door toedoen van orkaan Sandy vers in het geheugen, is de expositie goed getimed en geeft een interessant kijk op mogelijkheden en uitwerkingen van politieke, fysieke en mentale disrupties.

This is a special blackout edition!
Curator: Rossella Biscotti
Met werk uit de Kadist-collectie van o.a. Dora Garcia, Alberto Grifi, Joachim Koester, Ji?í Kovanda, Joris Lacoste, Jonathan Monk, Melvin Moti en Akram Zaatari
11 oktober – 16 december 2012
Kadist Art Foundation

Almine Rech Gallery

Overzicht Zaid Antar

Le Marais wordt gekenmerkt door orthodoxe Joden, hoge huizenprijzen, boetiekjes en een aantal straten vol galeries. Een van deze galeries is Almine Rech, een voorname speler in de Parijse kunstwereld. Op dit moment staat bij haar het concept perfectie centraal in de vorm van twee totaal verschillende kunstenaars. De Libanese Ziad Antar gebruikt zwart-wit fotografie om de wereld vast te leggen. Voor de werken die in de expositie – genaamd Expired – worden getoond heeft Antar een Kodak SLR uit 1948 gebruikt. Maar niet alleen zijn camera is oud, ook gebruikte Antar fotorolletjes die al in 1976 zijn verlopen. Onderwerp zijn met name grote architecturale constructies overal ter wereld, zoals de Queensboro Bridge, London Eye en de Ka’aba in Mekka. Volgens het persbericht werden de foto’s genomen tijdens het lopen – hoewel de composities van de foto’s aantonen dat hier en daar wel degelijk goed over de foto is nagedacht – en zijn daarmee onderhevig aan een vorm van kans, en daarom in combinatie met de verlopen filmrolletjes verre van wat tegenwoordig onder ‘perfect’ wordt verstaan. Toch zijn het stuk voor stuk foto’s van hoge kwaliteit met sterke compositie en een sierlijke zweem van vlekjes – een gevolg van de verlopen fotorolletjes.

Overzicht Matthieu Ronsse

Op de eerste verdieping wordt een totaal andere kunstenaar gepresenteerd die de rust in het werk van Antar contrasteert. Matthieu Ronsse maakt schilderijen die door hun (letterlijke) gelaagdheid en presentatie haast sculpturen worden, vol referenties naar klassieke werken. De werken zijn getekend door de actieve omgang die de kunstenaar met ze heeft gehad. Het persbericht vertelt dat het werk van Ronsse ‘zelfs kan worden gelezen als een ontkenning of afwijzing van perfectie’. Helemaal mee eens, maar dan op een minder positieve manier.

Zaid Antar: Expired
Matthieu Ronsse: Cheap Imitations
17 november – 22 december 2012
Almine Rech Gallery

Daniel Arsham Hiding Figure

Niet ver van Almine Rech, eveneens in Le Marais, huist de eveneens imposante galerie van Emmanuel Perrotin, die grote namen als Sophie Calle, Maurizio Catalan en Wim Delvoye vertegenwoordigd. Nu is er Daniel Arshams expositie Storm te zien. Deze gaat over de ervaring van de kunstenaar tijdens een tornado. Het gebroken glas dat hem toen omringde gebruikt hij hier als materiaal voor verschillende sculpturen, waaronder een zelfportret en verschillende (schilderij)lijsten. De focus op omgang met materiaal is ook te zien in de gouache werken, hoewel deze qua concept en esthetiek veel minder geslaagd zijn. Naast Arsham toont Perrotin ook werk van Guy Limone. Limone gaat in op statistieken die niet bij uitzondering over wereldproblemen gaan, door de individuele gevallen of verhoudingen zichtbaar te maken met horizontaal aan elkaar geregen handgeschilderde figuurtjes. Daarnaast zijn er ook fotocollages die een kleurenspel veroorzaken en eveneens de individualiteit binnen een groter geheel aanspreken.

KAWS Imaginary Friends

De derde aanwezige is de voormalig graffitikunstenaar KAWS – de vier letters van de tag van Brian Donnely. In zijn tienerjaren waren de billboards op de straten van New Jersey en New York zijn medium, nu is hij al weer bijna twee decennia bezig als galeriekunstenaar. Vooral bekend van zijn werkwijze waarbij al dan niet zelf verzonnen cartoonfiguren een metamorfose ondergaan, heeft KAWS in Imaginary Friends een serieuze stap richting abstractie gemaakt. De letterlijke aanwezigheid van de stripfiguren is grotendeels verdwenen en ingeruild voor een deconstructie van de meest illustratieve figuratieve elementen uit zijn voorgaande werk. De deconstructie van bekende beelden uit met name televisieseries (o.a. The Simpsons, Family Guy en Mickey Mouse) is nu overgegaan in een nieuwe context met elementen uit zijn eigen werk. In de galeriepresentatie is een aantal van zijn oude werken aanwezig naast een klein aantal van deze nieuwe semi-abstracte schilderijen. Door het geringe aantal is het nog niet mogelijk een resoluut oordeel te vellen, maar ik ben zeker benieuwd naar meer.

Daniel Arsham: Storm
Guy Limone: Espace Public
KAWS: Imaginary Friends