Afgelopen donderdag liep ik op koopavond de BCC in. Een van de medewerkers van de elektronica winkel vroeg of hij mij ergens mee kon helpen. Een beetje beschaamd legde ik uit dat ik niet binnen kwam om iets te kopen maar om de tentoonstelling te zien.

In de BCC winkel op de Bilderdijkstraat in Amsterdam was afgelopen weekend nog de pop-up tentoonstelling ProsumeThis! High Definition van het Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk) te zien. In de elektronica winkel worden op de televisieschermen videowerken getoond, die grotendeels uit de collectie van NIMk afkomstig zijn. NIMk zit op het moment midden in de verhuizing van de Keizersgracht naar SMART Project Space, waar NIMk samen met SMART wordt opgenomen in New Art Space Amsterdam (NASA). Zonder tentoonstellingsruimte is een driedaagse pop-up tentoonstelling een uitstekende oplossing.

De curators van de tentoonstelling zijn de kunstenaars Jonas Lund en Anika Schwarzlose. In november 2011 organiseerden de kunstenaars de eerste ProsumeThis! Pop-up tentoonstelling in een kleine elektronica winkel in Berlijn. Lund en Schwarzlose zijn met deze tentoonstellingen geïnspireerd door de Duitse net art kunstenaar Aram Bartholl, die vanaf 2010 Speed Show-tentoonstellingen in internetcafé’s in verschillende steden organiseert. De Speed Show-formule is voor één avond alle computers in een internetcafé afhuren en daarop live video en internetkunst op tonen.

In de BCC winkel in Amsterdam wordt cultuur en commercie samengebracht. Het eerste deel van de titel van de tentoonstelling ‘prosume’ is een samentrekking van ‘professional’ en ‘consumer’ ofwel de proactieve consument. Lund en Schwarzlose mochten van de BCC werken in de winkel tonen zolang ze geen seksuele of gewelddadige beelden bevatten en de werken moesten kleurrijk en van scherpe kwaliteit zijn.

Het resultaat is een collectie van vrij nieuwe en gelikte werken. De video Sacrifice of the Mushroom Kings (2012) van Jonathan Monaghan toont een virtuele wereld waar populaire videospelkarakters door imposante gebouwen dwalen. Een andere kleurrijke film is Mastering Bambi (2011) van Broersen & Lukacs, een remake van de Disney klassieker Bambi uit 1942. In de film zijn de schattige antropomorfe karakters verwijderd en toont de film alleen het romantische veranderende landschap. Ook was er het werk Real Snow White (2009) van Pilvi Takala te zien, waarin Takala, verkleed als Sneeuwwitje, wordt in deze video geweerd uit Disneyland, omdat ze niet de ‘echte’ Sneeuwwitje is.

Meest opvallend: door de kleurrijke beelden valt het bijna niet op dat er op de televisies in de BCC winkel kunst vertoond wordt. Er zijn geen titels of namen bij de video’s, met gevolg dat je alleen geïnformeerd wordt over het geheel als je de flyers van het project bij de kassa ontdekt. De tentoonstelling is daardoor niet didactisch en ook niet als institutionele kritiek bedoeld. Het is weer eens een andere en laagdrempelige manier van kunst tonen, dan die je gewend bent.

PROSUMETHIS!
High Definition
13-15 december 2012