Het nieuwe Mondriaan Fonds haakt in op Art Rotterdam met een vlootschouw van met startstipendia gesubsidieerde kunst, merendeels uit 2011.

Het Mondriaan Fonds vaart een nieuwe koers, die nadrukkelijk naar buiten is gericht. Dat is natuurlijk een gevolg van de publieke en politieke druk om de uitgaven te legitimeren. Maar het komt ook voort uit de wens om meer inhoudelijk met de kunst betrokken te zijn. Het Fonds wil zelf een podium bieden aan veelbelovende kunstenaars. De organisatie van de Prix de Rome dit jaar is daar een voorbeeld van, net als de tentoonstelling Prospects & Concepts, te zien tijdens Art Rotterdam.

Curator Wim Waelput kreeg de vrijwel onmogelijke opdracht een samenhangend geheel te smeden van het werk van de 35 kunstenaars die in 2011 een startstipendium toegekend hebben gekregen, toen overigens nog door voorloper Fonds BKVB (tegenwoordig heet het ‘werkbijdrage jong talent’).

De timing en locatie werkten mee, zo op een steenworp van de beurs. Maar de zaal moet een volgende beproeving zijn geweest, ook voor de kunstenaars. In deze black box met theatervloer en veelkleurige wandpanelen, zonder enig daglicht, is het, op zijn zachtst gezegd, nogal krap behuisd. Echt goed tot hun recht komen de werken niet, ook omdat ze overwegend subtiel van vorm en onderzoekend van aard zijn: veel diaprojectoren, archiefkasten, fragiele installaties en beeldverzamelingen op tafels.

Het is niet de meest communicatieve kunst, wat extra opvalt in de nabijheid van Art Rotterdam en Projections, waar de kunst zich juist in haar meest verleidelijke varianten toont. Leuk is wel dat veel van de getoonde werken uit het jaar 2011 zijn, en daarmee zeer representatief voor wat er gemaakt wordt in zo’n door het Mondriaan Fonds gesteund jaar.

Toch is het onbedoelde beeld dat het Fonds met Prospects & Concepts geeft dat het vechten is voor een plekje: niet alleen voor het verkrijgen van een stipendium, maar ook in de periode die erop volgt. Een waardevol inzicht wellicht, voor de jonge kunstenaars die zich het komende jaar aan een aanvraag zullen wagen.

Jochem van Tol

Prospects & Concepts: Mondriaan Fonds toont talent
LantarenVenster, Rotterdam