Natasja van Kampen
Daya Cahen

Met The Glorious Rise and Fall…..(and so on) viert KW14 haar twintigjarig bestaan. Ditmaal vindt de tentoonstelling plaats op de kraamafdeling en intensive care van het voormalig Groot Ziekengasthuis in Den Bosch.

Kunstenaarinititief KW14 organiseert met een regelmaat van eenmaal per twee jaar een grootschalige expositie. De organisatie heeft geen eigen gebouw, maar maakt gebruik van locaties die tijdelijk beschikbaar zijn. Het Groot Ziekengasthuis is dit keer de plek, waar een grote tentoonstelling met werk van 28 internationale kunstenaars te zien is.

Het thema van The Glorious Rise and Fall…..(and so on) is de polariteit van opbouw en verwoesting, ontstaan en vergaan, de essentie van de menselijke conditie. Dit is soms heel letterlijk te zien in het werk, zoals in Time & Again van Broersen en Lukács; een videoloop van een polygoon model van een lelie die tegelijkertijd bloeit en verwelkt. Het is als een hedendaags vanitasmotief.

Broersen en Lukács

In ander werk, zoals de serie Visiting Versailles et les Trianons van Luuk Wilmering, is opbouw en verwoesting wat minder direct te vinden. Voor de collages heeft Wilmering een toeristengids uit 1905 als uitgangspunt genomen. Hij heeft zwart-wit foto’s uit catalogi van World Press Photo gecombineerd met de weelderig ingekleurde foto’s van Versailles uit de gids. Het contrast wat ontstaat is absurd en maakt soms treurig, maar ziet er tegelijkertijd ook vermakelijk uit.

Net als het contrast tussen het gebouw en de kunst die zich er in bevindt. Veel is nog intact in het oude ziekenhuis, en daarom doet de tentoonstelling je soms denken aan de aankleding van een ziekenhuis in bedrijf. Ook heeft het wel wat weg van een eindexamenexpositie van de kunstacademie, de opdeling van elke kunstenaar een kamer. Het niveau van de kunst moet deze vergelijkingen wegnemen.

En dat doet het ook bij bijvoorbeeld Marc Bijl met zijn (muziek)video bij Good Things van Sisters of merci of de video Mary Koszmary (Nightmares) van Yael Bartana. Die laatste toont Slawomir Sierakowski, een jonge Poolse intellectueel en leider van de Jewish Renaissance Movement in Polen, die in het bijna lege Decennial Stadion in Warschau een oproep doet aan de Joden om terug te keren naar Polen. De film maakt slim gebruik van alle verleidingstechnieken van een propagandafilm.

Ook het werk van Natasja van Kampen en Charlotte Schleiffert maakt indruk. De eerste vooral met de wereldkaart op de tafel met daarop alle locaties op Aarde waar oorlogen woedden of rampen zijn gebeurd. Het is een voorstudie van het nieuwe project Het in kaart brengen van het paradijs als restvorm. De installatie van Schleiffert valt vooral op door de kleurigheid ervan. Dat terwijl het werk gaat over geweld en andere nare dingen.

Jammer is dat weinig werken in de tentoonstelling ingaan op de ruimte. Alleen de installaties van Gijs Assmann en Daya Cahen doen echt wat met de plek. De rest van de kunst hangt of staat er maar en had ook op andere plekken kunnen worden geëxposeerd. Dat terwijl het ziekenhuis als markante plek ook aandacht eist voor zichzelf.

The Glorious Rise and Fall…(and so on), PART I
11 mei tot en met 16 juni 2013.
Groot Ziekengasthuis, Zuid Willemsvaart, ‘s-Hertogenbosch