Lino Hellings

Eerst was er Jeanne van Heeswijk en toen een hele golf van andere kunstenaars die zich stortten op de nieuwe gemeenschapskunst. In een tentoonstelling in Assen wordt de balans opgemaakt.

In Meppel werd naar verluidt het eerste community art-werk – een wandschildering door Stien Eelsingh in 1957 – in Nederland gemaakt. Hoewel het begrip community art in de tentoonstelling CO-OP (een afkorting van het woord ‘coöperatie’) in het CBK Drenthe nergens valt, is het wel waar deze expositie over gaat: de samenwerkingen tussen kunstenaars en groepen in de samenleving die normaliter niet met kunst in aanraking komen.

In de tentoonstelling is een selectie te zien van kunst die de afgelopen jaren tijdens het KOR-project (Kunst in de openbare ruimte) in de provincie Drenthe is gerealiseerd. Voor dit project geeft het CBK kunstenaars opdracht voor werken in de openbare ruimte of treedt hiertoe op als bemiddelaar tussen verschillende partijen en kunstenaars. Vorig jaar was de kunst die in opdracht van het CBK werd gerealiseerd het onderwerp van de tentoonstelling Binnenstebuiten en nu staat in CO-OP dus de samenwerking met de bevolking centraal.

William Speakman

Voor de bewoners lijken de samenwerkingsprojecten zeker een succes te zijn geweest. Velen werkten enthousiast mee. Voor de twee Acte de Presence-fotowerken (2007) van Hieke Pars, bijvoorbeeld, verbeeldden de leraren, leerlingen en andere betrokkenen van de school-annex-buurthuis in Barger-Oostveen hun dromen en wensen.

En voor Kunstwerk Gemeentewerken 2e Exloërmond van Lino Hellings poseerden ambtenaren van de milieudienst en de brandweer te midden van hun nieuwe werkomgeving. Al deze werken waren soms tijdelijk, maar werden vaak onderdeel van de infrastructuur van de omgeving – bijvoorbeeld als foto bevestigd op het dorpshuis.

Hieke Pars

Als je de weerslag ervan in de tentoonstelling ziet, kun je je afvragen hoe groot en langdurig de impact ervan zal zijn op de bevolking. En wat de meerwaarde ervan is voor het algemene publiek, dat er in deze tentoonstelling mee geconfronteerd wordt.

Sommige getoonde werken zien er ronduit amateuristisch uit. Het mag de opzet van Martin en Inge Riebeek geweest zijn om het lokale videobedrijf in te schakelen bij het in beeld brengen van de bewoners voor Echo Hoogeveen (2007), maar het levert wel onprofessionele videobeelden op. Het werken met amateurs zou toch niet hoeven te betekenen dat het er ook amateuristisch uitziet?

Martin en Inge Riebeek

Maar meer nog dan de vormgeving legt de inhoud beperkingen op. We zijn dankzij reality tv wel wat gewend geraakt, maar de verhalen en wensen die mensen delen voor het werk van Pars, maar ook voor de videoportretten van Echo Hoogeveen ontstijgen niet het niveau van het plaatselijke buurtkrantje. De verhuizing van ambtenaren mag in Hoogeveen een hele gebeurtenis zijn geweest, ik denk dat het daarbuiten weinig mensen interesseert.

Jammer is dat het begrip gemeenschap zo traditioneel is ingevuld, van het niveau kazerne en clubhuis. In een tijd waarin de Facebook community zo vaak van zich laat horen – denk Project X of de publieke veroordeling van hooligans en andere relschoppers op deze netwerksite – zou je hier toch ook anders naar kunnen kijken.

CBK Drenthe (in het gebouw ‘De Nieuwe Kolk’, Weierstraat 1)
Assen
18/2 – 26/5 2013