Wies Preijde, Tegendraads (2012)
Wies Preijde, Tegendraads (2012)

Garage Rotterdam opent het seizoen met On the edge, een tentoonstelling van gastcurator Roosmarijn Hompe.

In maart 2012 opende Garage Rotterdam haar deuren nadat de voormalige Volkswagen garage was omgetoverd tot een hippe white cube. Een mecenas die liever onbekend blijft, vond dat zo’n mooi pand een waardige nieuwe functie moest krijgen en vroeg architect Remy Meijers er een tentoonstellingsruimte van te maken, inclusief koffiebar. Er vinden vier tentoonstellingen per jaar plaats en voor de tentoonstelling On the Edge is er voor het eerst voor een gastcurator gekozen, Roosmarijn Hompe.

Zoals ze zelf zegt kreeg ze een leeg canvas toegespeeld waarop alles mogelijk was. Er was slechts één opdracht: het moest bij de tentoonstelling zowel om design als beeldende kunst gaan. En wat ligt er dan niet meer voor de hand dan de grenzen tussen die twee op te zoeken? Of beter het gebied ertussen, waar niet zo helder is wat wat is. We hebben te maken met een alom grijzer wordend gebied, maar dat hoeft zeker niet te betekenen dat het ook grijs is, zo bewijst Hompe in On the Edge.

Martin Fenne, Breath (for Osip) (2013)

Startpunt van de tentoonstelling is het werk van Wies Preijde, Tegendraads. Preijde studeerde hiermee af aan de afdeling Textiel & Mode van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag in 2012. Maar het werd met meer enthousiasme ontvangen door de afdeling Interieurarchitectuur en Meubelontwerpen. Al lopend door de installatie van diverse textielpatronen ervaar je haar liefde voor architectuur. Het gebruik van fijne lijnpatronen in Tegendraads legt een duidelijke link met de werken van Martin Fenne en Rogier Arents in de tentoonstelling.

In de platte satijnen sculpturen van Martin Fenne worden de lijnen veroorzaakt door de manier waarop het satijn is aangebracht. Het creëert een ogenschijnlijke diepte. In de woorden van Hompe zijn het sculpturen op het platte vlak of schilderijen met sculpturale kwaliteiten. De dieptewerking en het kleurgebruik laten je heen en weer slingeren van het abstracte lijnenspel naar de realistische voorstelling en weer terug, net als een impressionistisch schilderij kan doen.

In de indrukwekkende Vector Projector van Rogier Arents ontleedt Arents de structuren die lijnen maken aan de hand van een plotterprinter. Een wiskundige brei wordt op deze manier een visueel aantrekkelijke voorstelling. Waar Arents een poging doet wetenschappelijk onderzoek op een heldere manier te visualiseren kijkt ontwerper Jasper Nijs in zijn productvormgeving naar functionaliteit en esthetiek. Dat is op zich niets nieuws natuurlijk zij het dat Nijs door het absurdistisch uitvergroten van de functie van een product iets creëert dat eerder oogt als een esthetisch object dan een functioneel gebruiksvoorwerp.

Wat de tentoonstelling On the Edge interessant maakt is dat het verder gaat dan de grenzen tussen design en kunst. Iedere kunstenaar lijkt zijn eigen persoonlijk onderzoek te hebben in het opzoeken van grenzen en het verkennen van verschillende, niet voor de hand liggende, gebieden voor hun werk. Voor de één ligt dat onderzoek op het gebied van visuele beeldtaal en de wetenschap en voor de ander in de technologie en het ‘organische’ (Frank Bruggeman). Het levert een fraaie explosie van kruisbestuivingen op, waarbij de ruimte zelf een extra cadeautje is.

On the Edge
31 augustus t/m 27 oktober
Garage Rotterdam