Reynold Reynolds’ presentatie van The Lost in een oude elektriciteitscentrale in Den Haag is toe aan haar laatste weekend. Zondag wordt de presentatie afgesloten met een debat.

Een oude en vervallen elektriciteitsfabriek in Den Haag is door galerie West omgedoopt in een Volkspaleis waar de Amerikaan Reynold Reynolds zijn nieuwste werk presenteert. Verdeeld over zeven schermen vertelt The Lost het verhaal over de reconstructie van een verloren gewaande en onafgemaakte film uit het Duitsland van de jaren dertig. Op z’n website vertelt hij dat de fragmenten van Die Verlorene gevonden zijn in Siberië.

De originele fragmenten zijn opgenomen in het geheel op een manier waarop ze als zodanig niet meer te herkennen zijn. Reynolds heeft er zijn eigen verhaal van gemaakt, schijnbaar origineel, als gemaakt in de jaren dertig. In Den Haag wordt de zogenaamde originaliteit ervan direct weer ondergraven, opgeknipt en gefragmenteerd. Als toeschouwer vul je de leemtes tussen de zeven schermen op met eigen verbeelding.

Uiteindelijk vernietigt de reconstructie de originele fragmenten eerder dan dat ze in ere worden hersteld. De film zoals gepresenteerd in Den Haag is zoals een op en top gerenoveerd oud-Duits stadje, zogenaamd opgeknapt maar in werkelijkheid compleet stukgerestaureerd.

Niet dat het geheel niet overtuigt. Reynolds heeft er een onderhoudende filminstallatie van gemaakt, met meerdere verhaallijnen. De kern ervan is opgenomen tijdens een maand in Haus der Kulturen der Welt In Berlijn in 2011. In een nagebouwd hotel annex nachtclub, zingen enkele quasi-Marlene Dietrichs het klassieke Duitse nachtclubrepertoire. Mannen drinken en schreeuwen en proberen de vrouwen te versieren. Er zijn intriges, lastige soldaten, en een tobberige schrijver. Meest dominant de beelden van een laboratorium, waar jonge mensen in sterk water tot leven worden gewekt, na eerst te zijn vermoord. Op een ander scherm wordt in seances contact gezocht met gene zijde.

Waarmee de cirkel perfect rond is. Mensen worden uit het leven gerukt en gereanimeerd in een wat unheimische situatie. Precies zoals de film Die Verlorene die zich onherkenbaar terugvindt in een aardedonkere elektriciteitscentrale in Den Haag.

Pogingen tot re-animatie die niet zo goed willen lukken. Het lijkt alsof Reynolds vooral de onmogelijkheid ervan wil aantonen. Hoe hij ook zijn best doet het leven te herwinnen, er komt iets anders voor in de plaats, ergens tussen dood en leven in. West heeft er met hun keuze voor de tot kunsthal omgedoopte voormalige elektriciteitsfabriek, een perfecte entourage voor gevonden. Ook die zal nooit meer zijn wat hij ooit was.

Reynold Reynolds
Volkspaleis Den Haag
7 september t/m 6 oktober