Voor Trouw Invites… werkte het Stedelijk eerder dit jaar samen met Palais de Tokyo uit Parijs en kunstinstelling Beirut uit Caïro, en wil het zich in de hele serie met de naderende sluiting op 1 januari 2015 toepasselijk genoeg richten op de thema’s vergankelijkheid en tijdelijkheid met in het achterhoofd een publiek dat evenzogoed, zo niet meer, uitgaat als dat het musea bezoekt.

Met het naderende einde van Trouw in zicht, vult nu het laatste, derde deel uit de serie Trouw Invites… de tentoonstellingsruimte van het voormalige kantoorpand aan de Wibautstraat. Om voor een explosieve finale te zorgen nodigde het, onder begeleiding van Hendrik Folkerts, curator van het Stedelijk Museum, het in New York gevestigde New Museum en de daaraan gelieerde kunstenaarsgroep AUNTS uit.

AUNTS is een organisatorisch raamwerk uit Brooklyn, New York, dat in een gezamenlijke ruimte in het New Museum het maken en presenteren van vooral op dans gestoelde performances door meerdere lokale kunstenaars faciliteert. In zijn openingsspeech vertelde New Museums afgezant Travis Chamberlain dat AUNTS zich met de tentoonstelling, getiteld AUNTSforcamera wil buigen over de relatie peformance en club, en hoe zowel performance in al zijn vormen en plezier in een club moeilijk zo niet onmogelijk te conserveren zijn. Om dat leven-in-het-moment kracht bij te zetten, benadrukte Chamberlain het no-camera beleid van Trouw en kreeg hij de -voor de speech zittende- zaal in een handomdraai aan het dansen.

Travis Chamberlain, curator performance van het New Museum

In een van de zalen van De Verdieping, de tentoonstellingsruimte van Trouw laten een aantal van de steeds groter wordende groep AUNTS leden negen nieuwe werken zien, die met de focus op de relatie met het vastleggen middels videocamera steevast “dance-for-cameras” worden genoemd. Ruim opgesteld in de grootste, donkere ruimte van De Verdieping, met veel grote projecties, zijn dat –hoe kan het ook anders- vooral registrerende videowerken.

Een kleine kampeertent, wat verloren opgesteld in het donker en tussen het bombast van de projecties, bevat een videoscherm waarop Anya Liftig wonderlijk genoeg laat zien dat ze ook met haar gezicht en kleine in haar mond gestopte props een subtiele choreografie kan uitvoeren, en ondanks de in performance kunst welbekende drag-cliches pompt een videoregistratie van IMMA/MESS’ dagelijkse solo-performances pure fysieke energie de ruimte in. Cara Francis, op haar beurt, loopt vooruit op de toekomst: met een drone valt moeilijk te praten, maar wel prima te dansen.

Dancing the Edits van Vanessa Justice

In de andere, kleinere zaal waren tijdens de opening aaneengeschakelde live performances en een live video-stream naar de met dansende en overleggende leden van AUNTS gevulde theaterruimte van het New Museum te zien. Hier kwam de interesse van Trouw en New Museum in de grenzen tussen fysiek vertoon in de club en performance kunst het best tot zijn recht: sommige performers zetten vol in op moderne dans en voorgestudeerde choreografie, anderen leken in zwarte met witte tribals beprinte langmouwige t-shirts maar wat te dansen op hun favoriete acid house. Door die grensvervaging laveerde het publiek tussen bewonderend, soms wat stoïcijns toekijken en willen en mogen meedoen.

Eerder op de avond onder het "Trouw tot in den dood"-logo (dat voortkwam uit het tweede deel in de Invites serie) in de koude, lange rij staand voor Trouw Invites…New Museum, had ik me nog afgevraagd hoe lang ik zou blijven, huiverig als ik was voor de nog steeds dominante clichés in performance: naakt, dans en mime, strakke emotieloze gezichten en het strikte onderscheid tussen het naar het spektakel toekijkend publiek en de “performer”. Natuurlijk waren die aanwezig, maar in plaats van kritisch, historisch beladen perfomancekunst werkte AUNTSforcamera vooral goed als opwarmer voor een uitgaansavond in Trouw als club. En daar doet het niet moeilijk over.

Marek van de Watering is kunstenaar en stagiair bij Metropolis M, foto’s door De Fotomeisjes.

Trouw Invites… New Museum:AUNTSforcamera is tot en met 30 November te zien in De Verdieping, op de Wibautstraat in TrouwAmsterdam. Voor meer informatie, zie http://www.trouwamsterdam.nl/en/blog/2014/10/opening-trouw-invites-new-museum/1283/.

Marek van de Watering

is kunstenaar, schrijver, educator, organisator en onderzoeker