Met de tentoonstelling New Romantic Spirit in TENT willen de Nederlandse popart-pionier Woody van Amen (1936) en muzikant en beeldend kunstenaar Hidde van Schie (1978) een nieuwe, romantische impuls geven aan de relatie tussen het kunstwerk en de beschouwer. In het persbericht wordt gesproken van grootse gevoelens en emoties, die voorbij cynisme en ironie reiken.

De tentoonstelling biedt wat je van deze kunstenaars verwacht. Het een spektakel van vormen en kleuren, chaotisch en verwarrend. Schilderijen, installaties en collages lijken willekeurig naast elkaar te zijn geplaatst, waardoor het signaleren van onderlinge verbanden lastig is.

Van Van Amen staan er vooral installaties, met Oosterse inslag. Sinds de jaren zeventig reist hij veelvuldig af naar Azië. Pura Melanting (1978) – vernoemd naar een tempel op Bali – toont een altaarachtig geheel van spiegelende oppervlakten, textiel, wierookstokjes en een neonbuis. De buis heeft de vorm van een grillige triangel; een karakteristiek motief dat in meerdere werken binnen de tentoonstelling een prominente plaats heeft. Het bestuderen van andere installaties en collages leert dat de neonbuis de contouren van de Matterhorn volgt, een berg die sinds een bezoek aan Zwitserland op het netvlies van Van Amen gegrift staat.

Van Van Schie springen de schilderijen eruit. Selfportrait As A Speechless Idiot (2014) verbeeldt een primitief mensfiguur dat boos, bijna gefrustreerd voor zich uit kijkt. Het beeld vervreemdt, net als het rariteitenkabinet dat zich daar vlak bij bevindt. Op een soort doodlopende trap met vier treden is zowel werk van Van Amen uitgestald als objecten uit een persoonlijke verzameling van Van Schie: schalen, instrumenten, kapmessen, maar ook een hoed, 3D-swastika’s en een kitscherig beeld van een leeuw staan ogenschijnlijk willekeurig naast elkaar opgesteld. Het is alsof je een persoonlijke ruimte zoals een rommelzolder of een atelier bent binnengedrongen.

Van Amen en Van Schie: ze zouden vader en zoon kunnen zijn, een duo behorende tot de categorie die bier met elkaar drinkt en de laatste ontwikkelingen binnen de UEFA League met elkaar bespreekt. In TENT worden ze voorgesteld als artistieke metgezellen, wat ze ook wel zijn. Van Amen en Van Schie ontmoetten elkaar op de Willem de Kooning Academie als respectievelijk docent en student.

Toch vraag je je bij het bezoek af wat de meerwaarde van deze combinatie in een tentoonstelling is. Wat dreef hen om deze samenwerking aan te gaan? Waar gaan zij voorbij aan cynisme en ironie en wat bedoelen zij precies met die nieuwe, romantische dimensie? Vreemd genoeg maakt het werk dat niet echt duidelijk, en wordt er ook in de teksten bij de tentoonstelling niet veel over gezegd. Het is duidelijk dat Van Amen en Van Schie geen beroep willen doen op de ratio, maar staat romantiek dan gelijk aan desoriëntatie?

Lindy Kuit is stagiaire bij Metropolis M

Woody van Amen en Hidde van Schie, New Romantic Spirit
TENT, Rotterdam