‘These sentences comment on art, but are not art’

Er staat een pakje met vermicelli letters in een rechthoekige houten sculptuur. De verpakking heeft de titel Sol LeWitt’s Sentences on conceptual art. Daaronder een lijstje met de letters van het alfabet en hoe vaak ze in de regels van LeWitt en dus in deze verpakking voorkomen. Sol LeWitt’s regels waaraan conceptuele kunst zou moeten voldoen kun je net zo goed als vermicelli letters in je soep gooien.

Dat is het commentaar van Tim Hollander op de kunstwereld. Zijn tentoonstelling Conceptual Soup is onderdeel van een serie in P////AKT die zich richt op de conceptuele erfenis van Marcel Broodthaers’ Le Pense-Bête. Dit beroemde werk bestaat uit een restoplage van dichtbundels die Broodthaers onleesbaar maakte door ze in een gipsen sokkel te plaatsen.

In het eerste deel van deze serie combineert Hollander grafische sculpturen met een ironische reflectie op de conceptuele ideeën uit de kunstwereld. Zo liggen in een rechthoekige sculptuur onder een glazen plaat een aantal boeken in de reeks A brief history of contemporary art. De vier delen in deze reeks hebben allemaal een net andere titel: Similar ideas executed in different ways, Different ideas executed in similar ways, Different ideas executed in different ways, Similar ideas executed in similar ways. Evenals bij de vermicelli letters haalt Hollander de pretentie van conceptuele kunst onderuit. Hij lijkt te willen zeggen dat hedendaagse kunst een herhaling van zetten is, en tegelijkertijd alles en niets kan betekenen.

Dit institutionele commentaar heeft niet alleen een talige vorm. Hollander toont een tapijt waarop hij suprematistische kunst imiteert en de grafische sculpturen die in de tentoonstellingsruimte staan zouden net zo goed sokkels kunnen zijn, toebehorend aan de ruimte zelf. Hiermee legt Hollander de ongeschreven regels van de infrastructuur van een tentoonstellingsruimte bloot. Conceptual soup lijkt dan ook gemaakt voor mensen die zich geregeld in de kunstwereld begeven. Zij moeten waarschijnlijk grinniken om zijn inside jokes. Voor anderen blijft het een een wel heel strak vormgegeven, onbegrijpelijke conceptuele soep.

Tim Hollander – Conceptual Soup
P////AKT,
17.1 t/m 21.2.2016