belit sag

Corridor Project Space is een nieuwe kunstruimte in Amsterdam, gewijd aan duopresentaties.

Ondanks dat de crisis en zijn bezuinigen een lustrum hebben bereikt is het einde nog niet in zicht. De kunstsector verkeert nog altijd in zwaar weer. Verscheidene instellingen met een rijke, waardevolle geschiedenis moeten hun deuren sluiten. Het is om moedeloos van te worden. Toch is een klein lichtpuntje aan de horizon. Jonge mensen die kansen zien en hun energie erachter zetten. Een mooi voorbeeld zijn Suzan Kalle en Suat Ögüt. Afgelopen najaar startte zij Corridor Project Space op.

Zo’n twintig mintuutjes lopen van het CS in Amsterdam, aan de Veemkade in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam, daal ik de trap af naar de kelder van het pakhuis. Via een spannende gang kom ik uiteindelijk in de expositieruimte terecht. Alleen via hoge raampjes aan de voorzijde valt er daglicht naar binnen. De ruimte leent zich goed voor kunst die projectie gebruikt als medium.

Kalle en Ögut programmeren duo-tentoonstellingen. Presentaties waarin ze het werk van twee kunstenaars samenbrengen. Daarbij betrekken zij een derde partij uit een breder cultureel veld dan de beeldende kunst. In dit geval is er gekozen voor het publiceren van een booklet met tekstuele en visuele bijdrages van de exposerende kunstenaars zelf belit sag en Giovanni Giaretta, een bijdrage van curator/schrijver Angela Jerardi How to float while touching the floor en dichter/beeldend kunstenaar Maria Barnas schreef het gedicht So tell me geïnspireerd op het werk van belit sag.

De kracht van dichtbij jezelf blijven geldt zeker in het geval van Kalle en Ögüt. Kalle is Nederlandse en studeerde af als erfgoed professional aan de Reinwardt Academie. Suat Ögut is kunstenaar van Turkse afkomst. Hun persoonlijke ervaringen in de verschillende percepties en opvattingen over kunst in Nederland en Turkije werd het uitgangspunt van de programmering. Een kunstenaar met een Turkse afkomst gecombineerd met het werk van iemand die woont en werk in Nederland, niet per definitie met de Nederlandse identiteit.

Giovanni Giaretta
Giovanni Giaretta

Hazy stories presenteert het werk van Giovanni Giaretta, een Italiaanse kunstenaar die recent resident was aan de Ateliers. In de video-installatie A thing among things (2015) zie ik onscherpe beelden die nog het meest lijken op suggestieve landschappen, als gele of esoterisch blauwe werelden. Er is geen audio enkel ondertiteling.

‘I cant’see it’ Where is the cameleon?’
Look how beautiful the cameleon is and blend in with his surroundings.

Giaretta zoomt in op minder belangrijke aspecten uit ons leven. Het zijn geen landschappen waar we naar kijken, maar een extreem ingezoomde beeld van kristallen. De ondertiteling zijn uitspraken van mensen die op een bepaald moment in hun leven blind zijn geworden en welke vage, laatste herinnering zij aan beeld nog voor zich zien. Opvallend genoeg niet als audio gepresenteerd, maar als ondertiteling waardoor het voor blinden zelf onbereikbaar blijft.

belit sag
belit sag

De samenhang met het werk van belit sag zit hem meer in dezelfde strategie van werken, dan de uitkomst. Voor de realisatie van haar werk grain (2016) en gaze (bakis) (2016) deed zij bij het Institute of Social History (IISG) in Amsterdam onderzoek naar de politieke gevangenen in Turkije die in 2000 in hongerstaking gingen tegen het geïsoleerd gevangenschap. De gruwelijke beelden die zij in het archief vond bewerkte ze tot pixelachtig en onscherp materiaal. De voice-over vertelt. Het is nog altijd onduidelijk wat er precies toentertijd gebeurt is. belit sag ontrafelt de nieuwsgeschiedenissen, geeft er een persoonlijke draai aan, waardoor de berichten toegankelijker worden voor een breder publiek.

Op een ongewone manier opent Hazy stories je ogen voor wazige, onontdekte delen van geschiedenis en verhalen die we zelf vaak te rooskleurig interpreteren en invullen. Zoals Giaretta het in de booklet uitlegt met de metafor: ‘You listen to a song while you roughly interpet its lyrics. Filling in the gaps and transforming as desired that wich you don’t understand.’

HAZY STORIES
belit sag en Giovanni Giaretta
Corridor Project Space