foto Stefan Van Thuyne

Voor de tentoonstelling van hun afstuderende masters slaan twee Antwerpse kunstscholen de handen in elkaar. Sint Lucas Antwerpen en de Koninklijke Academie presenteren samen in een loods in Park Spoor Noord de volgende generatie kunstenaars en ontwerpers.

De structuur van de tentoonstelling verwijst naar de stad Antwerpen. De kunstwerken zijn georganiseerd rondom een centrale plek waar allerlei activiteiten plaatsvinden. Hoe verder van het centrum, des te minder structuur er is. De ietwat chaotische opstelling met diagonaal geplaatste wanden waartegen, waarachter en waartussen werken gepositioneerd zijn, komt niet alle projecten ten goede. Zo krijgen sommige kunstenaars een hele wand, tafel of hoek ter beschikking, waar anderen amper opvallen.

foto Stefan Van Thuyne
foto Stefan van Thuyne

Tamelijk veel kunstenaars gaan aan de slag met het thema identiteit. Zo voert Caroline Anseeuw onderzoek naar gender en de perceptie ervan in haar project Error 404: Gender Not Found. Ze toont delen van gezichten waaruit het gender van de geportretteerde eigenlijk niet met zekerheid af te leiden is. De titel van Najima Laachirs project, Berber/Barbaar spreekt eigenlijk voor zich. Haar delicate schilderwerkjes met complexe patronen en de grotere werken op de grond refereren aan de nomadische beeldtaal van de typische Berberse tapijten, die in het westen vaak onbegrepen blijft.

Najima Laachir

De grote diversiteit aan materialen van de afstuderende kunstenaars is verbazend. Zo maakte Bert Verwaest de ‘eerste geanimeerde graphic novel’, schildert Evelyne Loos op monotypes en scans, doet Hanne Fransen onderzoek naar de mogelijkheden van gevouwen papier, maakte Ralph Collier een magazine en Kirsten Ryvers een krant.

Hanne Fransen
Evelyne Loos

Anderen werken met papier-maché, karton, textiel, piepschuim, of een combinatie van verschillende gevonden materialen. Toch is ook de eerder traditionele schilderkunst sterk vertegenwoordigt. Bendt Eyckermans (zijn stijl heeft iets weg van het Vlaams expressionisme), Amber Andrews en Victoria Iranzo zijn maar enkele kunstenaars die duidelijk hun schildertechnieken beheersen.

Berndt Eyckermans

Ten slotte denkt de volgende generatie kunstenaars duidelijk na over het aspect ruimte. Karen Amanda Moser bouwde vier gigantische palen die samen een kubus vormen, maar waarvan de bovenste hoeken naar buiten wijzen. Wie er langsloopt, merkt het werk misschien niet eens op, maar wie er middenin staat, krijgt een heel ander gevoel van de ruimte rondom. Faro Wymeersch maakt dan weer fragiele schilderijtjes waarin vooral veel afwezig is: een klein kleurrijk detail is uitgespaard in een groot wit vlak met willekeurige uitsnijding.

Karen Moser

Variatie troef dus bij Capital-M, en dat is alleen maar goed. De ene kunstenaar is al wat innovatiever dan de andere, en het ene kunstwerk relevanter dan het andere, maar de nieuwste generatie opkomende kunstenaars is niet bang om zich uit te drukken en biedt voor elk wat wils.

BIJ METROPOLIS M NR 4-2016 (AUGUSTUS-SEPTEMBER) VERSCHIJNT DE JAARLIJKSE EINDEXAMENBIJLAGE MET PORTETTEN VAN DE BESTE KUNSTENAARS VAN DE NEDERLANDSE EN BELGISCHE KUNSTACADEMIES

NU IN HET NIEUWE NUMMER VAN METROPOLIS M: HET GROTE KUNSTACADEMIE ALUMNI ONDERZOEK. EEN GROOT ONDERZOEK NAAR HOE JONGE KUNSTENAARS TERUGKIJKEN OP HUN ACADEMIETIJD EN DE EERSTE JAREN VAN HUN KUNSTENAARSCHAP

Metropolis M No 3-2016. Nu overal te koop, of bestel: [email protected] (€9,95 incl verzending)

METROPOLIS M KAN NIET ZONDER UW STEUN. NEEM NU EEN JAARABONNEMENT. DAN STUREN WE U DIT NUMMER GRATIS OP.

(OVV ZOMERACTIE; NB deze actie geldt alleen voor adressen in Nederland)