Melanie Maria rechts, Bram Groeneveld links

In Arnhem is het werk van de studierichting Fine Arts (BEAR) te zien aan de Oude Kraan, niet in het academiegebouw zelf. Dit maakt het bezoek aan de afstudeerexpositie erg overzichtelijk. Het gebouw heeft een aantal grotere expositieruimten en een aantal intiemere, die geschikter zijn voor videowerk. De tentoonstelling geeft een coherent gevoel, ondanks dat er werk te zien is van een groep verschillende studenten. De titel van de tentoonstelling is Fourth Wall, wat slaat op de vierde wand uit het theater. Er wordt verwezen naar de relatie die de acteur, in dit geval dus eigenlijk de kunstenaar, heeft met het publiek. De studenten hebben de afgelopen paar jaar zonder publiek een artistieke ontwikkeling door kunnen maken, waarbij nu de vierde wand wordt opgeheven.

Op de opening vertellen de studenten vol enthousiasme aan familie en vrienden wat er te zien is en hoe ze hun werken hebben gemaakt. Bij elk werk ligt een stapel visitekaartjes op de grond. Enkele studenten heten iedereen welkom met een plattegrond en een aankondiging dat er rondleidingen plaatsvinden. Er is bij het opheffen van de vierde wand niet alleen nagedacht over het maken van het werk, maar ook over het communiceren aan het publiek. De sfeer is warm en welkom, wat een contrast is met sommige andere kunstinstellingen die vaak een koele, afstandelijke atmosfeer hebben.

Opvallend is hoeveel studenten zich bezig hebben gehouden met redelijk existentiële vragen. Veel studenten zijn in een bepaalde vorm bezig met de eigen identiteit en het mens-zijn ten opzichte van iets anders. De existentiële en soms nogal zware vragen als ‘Wie ben ik eigenlijk?’, ‘waarom bestaan we?’, ‘Hoe sta ik ten opzichte van de maatschappij?’ of ‘Wat is individueel en wat is collectief?’ worden door de studenten op een luchtige manier ter sprake gebracht.

Jessica Tiemessen

Jessica Tiemessen bijvoorbeeld stelt het bewustzijn van de positie en het besef van het bestaan in een lichaam met wat humor aan de orde. Terwijl ik haar werk sta te bekijken en me afvraag wat de twee ronde gaten in de constructie daar doen komt ze net toevallig aanlopen en vertelt ze aan vrienden waar ze voor zijn. ‘Hier komt straks een arm en een been doorheen!’ Het werk gaat over de perceptie van een eigen identiteit ten opzichte van het lichaam, waar je uit kunt treden, het althans van afstand kunt zien en haar werk helpt daarbij. Het werk dat verder van haar te zien is zijn slangen van benzinepompen die in krullerige slierten van het plafond omlaag hangen. Ik zie er nog meer armen en benen in.

Swaeny Nina Kersaan

Het werk van Swaeny Nina Kersaan belicht juist de digitale identiteit. Ze heeft zichzelf op verschillende manieren in haar werk getoond, in een videowerk bijvoorbeeld is een avatar van haar te zien. Op een ander werk is de zin ‘I value privacy, but is doesn’t feel at odds with self-exposure’ te lezen. Er is hier en daar voor verstilling gekozen, in het werk van Jonne de Groot bijvoorbeeld dat doet denken aan de dromerige lichtinstallaties van James Turell of Olafur Eliasson. Het zachte blauwe licht in de donkere ruimte biedt gelegenheid voor contemplatie en rust in de vrolijke chaos die zich in de rest van het gebouw plaatsvindt.

Het valt op hoe filosofisch Arnhem oogt. Er worden door de jonge kunstenaars meteen al aan het begin van hun carrière grote en lastige vragen gesteld, die het persoonlijke overstijgen. In een tijd dat velen niet veel verder kijken dan wat er speelt in de eigen bubble, valt dat zeker te waarderen.

Jonne de Groot

Alexander beaujon

Bram Groeneveld

Bram Groeneveld

Derk Müller

Derk Müller

Derk Müller

Harriet Caldwell

Hester Louter

Jessica Tiemessen

Judith Willemsen

Koen Kievits

Liedeke Taen

Marcella de Wolff

Marinda Jansen

Nora Welgraven

Stephanie Jack Engelbrecht

Swaeny Nina kersaan

BIJ METROPOLIS M NR 4-2019 EINDEXAMENS VERSCHIJNT WEER ONS JAARLIJKSE SPECIALE MAGAZINE MET PORTRETTEN VAN RUIM 40 STUDENTEN DIE DIT JAAR AFSTUDEREN AAN DE ACADEMIES IN NEDERLAND EN BELGIË. DIT JAAR NIET ALLEEN BACHELORS MAAR OOK MASTERS. ALS JE NU EEN JAARABONNEMENT NEEMT HEB JE HET NUMMER HALF AUGUSTUS IN HUIS. MAIL JE NAAM EN ADRES (ovv nummer 4) NAAR [email protected]

ArtEZ Arnhem 3.7 t/m 7.7.2019

Malou Koster

is registrar bij het Dordrechts Museum