Samantha Pellarini, ‘MIS-UNIPIE.4’

In Groningen geen grote afstudeershows dit jaar, maar series kleinere tentoonstellingen. Vorige week overlapte het einde van de tentoonstellingsreeks van de bachelor Fine Art van Academie Minerva met het begin van de afstudeerreeks van de masters van het Frank Mohr Instituut. Wij gingen kijken.

In Playing Death van J.Roussels valt een aangesloten broodrooster in het water. Maar het is niet erg, ‘it’s okay’, schrijft Roussels. ‘Art is only playing.’ Met haar korte duur en even korte bijschrift is Roussels’ film op Super 8mm formaat wel verfrissend. De noodzaak tot verdere uitweiding heeft Roussels naast zich gelegd: kunst als gevaarlijk spel, met die gedachte verlaat de kunstenaar de Minerva Academie.

Naast Roussels formuleert ook Christina Stavrou een expliciete kunstopvatting, of eigenlijk keert ze zich vooral tegen de wat haar betreft beperkende opvattingen over schilderkunst. ‘This is a painting!’ schreeuwt haar afstudeerscriptie, te vinden naast Spewing Taffeta: een schilderij bestaande uit vier panelen waar na een tijdje een vrouwelijk lichaam in te ontdekken valt. Het ‘figuur’ in schilderkunst, hier zwemmend in wat lijkt op bloed en water, is méér dan een vorm dat snel gevat kan worden, zo lijkt Stavrou te willen zeggen.

J. Roussel, 'Playing Death'

Christina Stavrou, 'Spewing Taffeta'

Hedwich Rooks, 'Intangible Loophole'

Hedwich Rooks, 'Intangible Loophole' detail

Vasiliki Pavlou, 'S.S.A.H.=∞ '

Academie Minerva heeft ervoor gekozen haar Fine Art-afstudeerders op te splitsen in kleine groepjes; Roussels en Stavrou zijn twee van de zeven kunstenaars waarvan ik nu de tentoonstelling bezoek. Op de valreep van hun tijd aan de academie worden vragen over het kunstenaarschap en de tijd die de studenten te wachten staat afgewisseld met reflecties op de wereld waarin we nu leven. De corona-pandemie heeft ook hier het afstuderen van deze studenten bepaald, en op de werken van Tatiana Duran en Samantha Pellarini duidelijk haar stempel gedrukt.

Duran nam de video Mithridatism op in haar eigen huis gedurende de lockdown. Afwisselend zie ik haar in haar woonkamer, tussen haar planten en de afwas, op haar bed en in haar badkamer terwijl ze make-up van haar gezicht haalt. Zeepbellen, schepen of vissen kleuren haar gedachtestroom en maken dat het werk wat aandoet als een video-game, waarin je moet ontsnappen uit verschillende kleine kamertjes.

Tatiana Duran, 'Mithridatism'

Tatiana Duran, 'Mithridatism'

‘Calls from the other side of the earth make me feel backwards’, reflecteert Duran terwijl ze op haar bank ligt. Pellarini richt zich op onze notie en ervaring van ‘thuis’ in tijden van globalisatie en installeerde een ruimtecapsule waar je zo in zou willen kruipen, ware het niet dat een papiertje op het trappetje vertelt dat dat niet de bedoeling is.

Waar de Fine Art-afdeling van de bachelor inmiddels aan de laatste week begonnen is, is de afstudeerreeks van de master pas sinds een dag te bezoeken. In NP3, de galerie waar werk van studenten aan het Frank Mohr-instituut te zien is, trappen Vesper Kwon en Michal Kruger van de afdeling PAINting af met een duo-tentoonstelling.

Vesper Kwon, 'Around the corner’, 2020

Vesper Kwon, ‘I thought I could fly’, 2020

De verschillende ruimtes sluiten zó goed op elkaar aan, dat je aanvankelijk even vergeet dat het om twee verschillende kunstenaars gaat. In de eerste ruimte lijkt Vesper Kwon haar sculptuur bestaande uit in ecoline gedoopte en aan elkaar geknoopte tissues aan het puntje omhoog te hebben getrokken. Er klinkt gekraai van een haan, afkomstig van een video linksachter de inktboom. Daar zie je een landweggetje met links een afgezet stuk grond waar gewassen groeien en rechts de hoop tissues, daar nog ongekleurd.

In de ruimtes die volgen zijn schilderijen te zien, gemaakt met behulp van materialen die je zo langs het weggetje in Kwons werk zou kunnen aantreffen: gaas, riet, hout, touw, plastic en veren. Kruger heeft een indrukwekkende hoeveelheid werk geïnstalleerd. Zijn afstudeershow begint naarmate ik verder loop steeds meer aan te doen als een héél vroege overzichtstentoonstelling.

Michal Kruger

Michal Kruger

Michal Kruger