Caz Egelie: “I love calling it a ratrace”, links: ‘Costume 1. Green dress and headdresses’, rechts: ‘Costume 11.The Lover, as a human cannonball’, foto’s Marije Groenen

Een performance coronaproof bekijken, het kan bij het Groningse SIGN. Doorzichtige plastic paraplu’s steken uit het podium en bieden een doorzichtkoepel, die de toeschouwer midden op de bühne laat plaatsnemen. Elles  Hesseling over PROPS!, een voor/tentoonstelling van Linda Stauffer en Anne Schmidt, Caz Egelie en Broken Toaster Records (komend en volgend weekend zijn de voorstellingen).

Geen idee te gek of te groot voor SIGN: al 30 jaar dé tentoonstellingsruimte voor interdisciplinaire en experimentele kunst van jonge kunstenaars in het noorden van het land. Kunstenaars worden uitgenodigd om tijdens een werkperiode in SIGN een nieuw werk te creëren en daarbij eventueel reflectie op hun werk krijgen van eerdere exposanten, vertellen oprichters Marie-Jeanne Ameln en Ron Ritzerfeld. Aan dat proces werd voor PROPS!, de tentoonstelling die nu te zien is, ondanks corona gelukkig weinig veranderd.

Deelnemende kunstenaars Linda Stauffer en Anne Schmidt, Caz Egelie en performance kunstcollectief Broken Toaster Records kwamen in januari naar Groningen om als artists-in-residence samen de verschillende ruimtes van SIGN invulling te geven. Dit gezamenlijke opbouwen van de expositie heeft geresulteerd in een plek die je uitnodigt om zélf ook deel van de werken uit te gaan maken. Een toenadering die in deze tijd van isolatie aanvoelt als een warme en welkome omhelzing.

[blockquote]PROPS! nodigt uit om zelf ook deel van de werken uit te gaan maken. Een toenadering die in deze tijd van isolatie aanvoelt als een warme en welkome omhelzing

Caz Egelie: “I love calling it a ratrace”, links: 'Boxes Costume archive 12', rechts: 'Costume 5. First Version 2' - foto Marije Groenen

De titel van de tentoonstelling maakt duidelijk hoe er hier precies naar die toenadering gezocht wordt door de kunstenaars. Props zijn attributen of rekwisieten die in een film, toneelstuk of performance worden gebruikt om een verhaal te vertellen aan het publiek. Als bruggetjes tussen de makers en de toeschouwers. In deze tentoonstelling nodigen de verschillende werken je ook uit de wereld van de kunstenaars binnen te stappen – een erg gewenste ontsnapping aan de door de pandemie beheerste buitenwereld. PROPS! is geen passieve, stilstaande of afstandelijke tentoonstelling, maar een verzameling levendige, interactieve en prikkelende performances die op zoek zijn naar verbinding. Een licht aan het einde van de tunnel.

Met felgekleurde draperieën en mannequins van klei  trekt I loved calling it a rat race, a tribute show to Janet, the Artist onmiddellijk de aandacht van iedere voorbijganger naar binnen. Als ik voor het raam sta doet de installatie van Caz Egelie (1994) me door de meerdere lagen en coulissen een beetje denken aan een kijkdoos die ik vroeger als kind maakte. Egelies werk is een eerbetoon aan de carrière van ‘Janet, the Artist’: een parodie op Amerikaanse musicals van de jaren twintig. In PROPS! neemt Janet, The Artist afscheid van het publiek door al haar expressieve kostuums en props nog éénmaal tevoorschijn te halen. Met dat overdadige afscheid bevraagt Egelie subtiel de rol van de kunstenaar als publiek figuur in de hedendaagse kunstwereld. Daar schakelt hij ook Marijke de Roover voor in: een kunstenaar die op zondag 28 maart een live-performance zal uitvoeren als eerbetoon aan het fictieve personage Janet, the Artist.

Anne Schmidt en Linda Stauffer, ‘ECHO’, detail van een van de 'stages'. Foto: Marije Groenen

In hun werk ECHO – Play in a Maquette dompelen kunstenaars Linda Stauffer (Zwitserland, 1990) en Anne Schmidt (Duitsland, 1991) de bezoeker onder in een compleet nieuwe wereld. In een zelfgemaakt zwevend en kleurrijk poppenhuis in de kelder van SIGN komen agender karakters als ‘Basketball’, ‘Splash’ en ‘Clitoris’ tot leven. In een online performance via Zoom, die 14 februari plaatsvond maar gelukkig nog te zien is op de website, creëerden de kunstenaars vijf verschillende scènes in de maquette. Daarin worden niet zozeer verhalen verteld; belangrijker is het voor de kunstenaars om een bepaalde stemming of ambiance neer te zetten. Als toeschouwer verzin je daar zelf het achterliggende verhaal bij, en speel je zodoende zelf mee in het maakproces. De aandacht voor detail in het werk –de poppen hebben priemende ogen en dragen nauwkeurig in elkaar gezette kleding– zorgt ervoor dat het lastig is om jezelf daar niet in te verliezen.

Broken Toaster Records (Kasper van Moll , Ide André, Jelle Slof), coronaproof stage “Group/Set/Ring/Crowd/Band/Crew/Bunch/Gang” foto: Lola Diaz Cantoni

Tenslotte is de ruimte achterin SIGN volledig omgebouwd tot coronaproof concertruimte voor de performance Group/Set/Ring/Crowd/Band/Crew/Bunch/Gang van Broken Toaster Records: een zelfvoorzienend recordlabel voor eendagsvliegen in de muziek. Het label is opgezet door Kasper van Moll (1992), Ide André (1990) en Jelle Slof (1990) en richt zich op het opzetten, uitvoeren en opnemen van een act van één band binnen één dag. Het concept van “de band” zelf wordt door BTR als startpunt genomen; de precieze performances en verhalen die ze aan de hand daarvan vertellen veranderen elke dag.

Nu liveoptredens voelen als iets uit een ver verleden, moest het kunstenaarscollectief andere manieren bedenken om het contact tussen band en publiek bij SIGN mogelijk te maken. Het resultaat is een podium waaronder het publiek kan plaatsnemen: uitgesneden cirkels maken het mogelijk als toeschouwer je hoofd uit het podium en in een plastic koepeltje, in feite een paraplu, te steken. Vrij letterlijk gaat het publiek weer deel uitmaken van het podium; mijn hart maakt bij het vooruitzicht alleen al een sprongetje. Dus zet de data van de volgende live-performances vooral snel in je agenda: Harmjan Roeles (zaterdag 20 maart), Lyckle, Kim en Gijsje (zondag 21 maart), LosDQ (zaterdag 27 maart) en OGCOLTRANE(zondag 28 maart).

Reserveer een tijdslot voor de expositie via deze link:

De expositie is te bezoeken  van 3  t/m 27  maart  2021.
Openingstijden: di. t/m za: 12-17 & zo: 14-17 uur/ 2 bezoekers per half uur
Niet op 28 maart te bezoeken ivm  livestreams.

Zondag 28 maart LIVESTREAM tussen 15.00-18.00 uur. Presentator: Wabbesch. Met optredens van OG Coltrane, Broken Toaster Records en Marijke de Roover. En met geïmplementeerd in het  livestream programma: film opnames van eerdere optredens van 20 maart in SIGN:  LosDQ, Lyckle, Kim and Gijsje, Harmjan Roeles. Plus 5 korte Echo filmpjes van Anne Schmidt en Linda Stauffer.

Elles Hesseling

is kunst- en cultuurhistoricus