Hanna von Goeler, serie bankbiljetten uit 2009
Sam Taylor-Wood, Bram Stoker's Chair, 2005

Met ShadowDance heeft Kunsthal KAdE een gemene deler gevonden tussen Mark Lewis, Vito Acconci, Sam Taylor-Wood, Dirck van Baburen, Germaine Kruip, Andy Warhol, Lotte Reiniger, Conrad Shawcross en nog ruim dertig andere uiteenlopende kunstenaars. Het concept is simpel – wat al het werk met elkaar verbindt, is de bewuste omgang met schaduw als beeldend middel.

Getoond wordt bijvoorbeeld de video Rush Hour, Morning and Evening, Cheapside (2005) van Mark Lewis, waarin de schaduwen van de mensen op straat eigen levens gaan leiden. Ook in Andy Warhol’s The Shadow (1981) staat de schaduw van de geportretteerde Warhol schijnbaar op zichzelf. Al minder mysterieus is Vito Acconci’s video Shadow-Play (1970), waarin de kunstenaar tegen zijn eigen schaduw vecht. Even stopt hij van verbijstering, maar hij en zijn schaduw weten niet van opgeven.

Vito Acconci, Shadow-Play, 1970
Andy Warhol, The Shadow, 1989

ShadowDance is een samenraapsel van werken die iets met schaduw te maken hebben, maar helaas ontvouwen zich geen nieuwe inzichten of interessante dwarsverbanden. De selectie en ordening van de werken missen een focus, waardoor je als bezoeker aan de oppervlakte wordt gelaten. Het thema is te breed om interessant te zijn. Niet veel boeiender dan een tentoonstelling over bijvoorbeeld het gebruik van kleur of licht als beeldend middel.

Wellicht was het vooral de intentie om een publiekstrekker te maken. Uit het randprogramma blijkt dat vermaak een belangrijke factor is. Zo zijn er workshops en heeft regisseur Gerard Mosterd een dansvoorstelling gemaakt, die wordt uitgevoerd door onder andere So You Think You Can Dance-finaliste Julia Mitomi.

Dat ‘schaduw’ kan dienen als gemene deler van zo’n uiteenlopende groep kunstenaars, zegt vooral iets over de tentoonstelling. Gelukkig zijn de werken er nog, daar ligt de kwaliteit.

ShadowDance is tot en met 6 februari 2011 te zien in Kunsthal KAdE, Amersfoort.

Jane Boddy is stagiaire bij METROPOLIS M