Melanie Bonajo (tweede van rechts) & Genital International

Humor en feminisme komen samen in de performance van Melanie Bonajo & Genital International in De Appel.

Kinga Kielczynska en haar 'Semantic Dialog'
Publiek

Vijf vrouwen lopen een verhoogd podium op en gaan wijdbeens zitten aan een tafel waar microfoons, glazen water en naamborden aanwezig zijn. Het lijkt een persconferentie, totdat opvalt dat ze alle vijf hun broeken opengeknipt hebben waardoor hun geslachtsdelen te zien zijn. Ze worden op ooghoogte van het zittend publiek getoond en het schaamhaar is in felle kleuren geverfd.

Melanie Bonajo (NL, 1978) opent de ‘persconferentie’ en introduceert het publiek met Genital International, een collectief dat zich met feministische en sociale vraagstukken bezighoudt. Bonajo zit demonstratief met haar benen wijd en bevraagd in haar introductie de rol van de vrouw, gelijkheid en schaamte. Ze kijkt daarbij indringend naar het publiek en vraagt: ‘Where does your gaze rest? Where is your focus?’

De performance is een herinterpretatie van het feministische werk Aktionshose: Genitalpanik (1968) van de Weense kunstenaar Valie Export, die in een bioscoop in München haar geslachtsdeel liet zien aan het publiek. Een heftige kritiek en commentaar op de rol van vrouwen in de samenleving. Het verschil met deze performance en die van Bonajo is Bonajo’s gebruik van humor en de ontnuchterende vragen die ze aan het publiek maar ook vooral aan zichzelf stelt. Het fel gekleurde schaamhaar van de dames werkte eerder op de lachspieren dan dat het gezien werd als harde feministische kritiek.

Ook op ongelijkheid, homoseksualiteit, racisme en andere problematiek werd op humoristische wijze ingegaan. De ‘semantische dialoog’ van taalvirtuoos Kinga Kielczynska steeg daar bovenuit in inhoud en vorm, een reeks vragen die tegelijk antwoorden waren. ‘The only male species that gives birth is the sea horse – could it be a perfect symbol for equality?’ en ‘Does a perfect world imply the end of differences?’

Het is de vraag of dergelijke feministische performances nog hetzelfde nut hebben in deze tijd. Maar hoewel de serieuze toon is vervangen door een lichtere, lijkt het onderwerp nog altijd actueel. Aan sommige aanwezigen gaat de performance echter compleet voorbij. Een oudere Amerikaanse man (die kennelijk niet goed opgelet had) vroeg verbaasd op het einde ‘Why are you showing your pussies?’

Julia Geerlings is stagiaire bij Metropolis M

Cosmic Cosmetics and Politics beyond Polarity
Press conference / Performance