If I Can’t Dance Tonight presenteerde dinsdag 16 februari in het Frascati theater de performatieve installatie 1012 KD van Luca Frei, als onderdeel van een reeks avondperformances in het programma van If I Can’t Dance I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution.

In 1012 KD – de postcode van het Frascati theater – creëert Frei een kinetisch doolhof van felgekleurde banieren waarin onder invloed van reflectoren, licht, wind en de zich door de installatie bewegende bezoeker steeds nieuwe vormen en associaties ontstaan.

De participatie van de bezoeker wordt in het decor van Frei aanvankelijk aangemoedigd, maar na tien minuten wordt iedereen naar een balkon geleid waardoor enkel nog een passieve rol mogelijk is, de rol van de toeschouwer. Een door de ruimte dolende acteur op een fiets heeft nu de oorspronkelijke rol van de bezoeker overgenomen. Conventionele aannames over de theaterruimte worden op zijn kop gezet en door de lichtheid van het materiaalgebruik kan je je zomaar voorstellen dat de dame op de racefiets de banieren oprolt en ermee naar buiten fietst, op weg naar een nieuwe postcode.

Kijk en ervaar.

Foto’s: Peter Cox

In de nacht van 19-20 maart zal Luca Frei ook deelnemen aan From Dusk Till Dawn, de apotheose van de derde editie van If I Can’t Dance…. Voor een periode van 18 uur draagt de directie van het Van Abbemuseum in Eindhoven de leiding over aan de organisatie van If I Can’t Dance. From Dusk Till Dawn omvat een tentoonstelling, een performanceprogramma en een lezingenreeks.

Deelnemende kunstenaars
Ruth Buchanan, Yann Chateigné Tytelman, Keren Cytter, Yael Davids, Jon Mikel Euba, Olivier Foulon, Luca Frei, Aurélien Froment, Joachim Koester, Suchan Kinoshita, Lars Bang Larsen, Maria Pask, Peggy Phelan, Sarah Pierce, Jimmy Robert, Suely Rolnik en Stefanie Seibold