The Beautiful Game, Tuhkral and Tagra
Shine Shivan, Gallery Maskara

India’s kunstliefhebbers verzamelden zich dit weekend in Delhi. Kunstenaars, curatoren, directeuren, critici en verzamelaars treffen elkaar op de India Art Summit: de enige kunstbeurs in India van betekenis en bovendien een belangrijk sociaal evenement. Deze derde editie belooft een waar succes te worden. Althans, volgens de organisatie. Die schermt met immense bezoekersaantallen: 40.000 in vier dagen. En hoge verkoop percentages: 50 % verkochte stukken. Twee dagen na de opening is duidelijk dat het waarmaken van de deze getallen lastig gaat worden. Maar aan het aanbod op de beurs ligt het niet: dat is van hoog niveau en bovendien zeer divers. Voor grote verrassingen, experiment of ontdekkingen hoef je echter niet op de beurs te zijn: het zijn de bekende topgaleries die de beste presentaties hebben, zij nemen hun bekendste kunstenaars mee en kiezen voor veilig werk. De bezoekers weten waar ze naar kijken en dat lijkt een belangrijke voorwaarde voor het kopend publiek te zijn.

New Delhi’s Vadehra blinkt uit met een geconcentreerde presentatie met werk van Anju Dodiya, Praneet Soi, Arpita Singh, Juul Kraijer, Rameshwar Broota en Shilpa Gupta. Ook noemenswaardig is de presentatie van Gallery SKE uit Bangalore. Het drieluik van Barthi Kher steelt de show te midden van sculpturen van Sheela Gowda en Sudarshan Shetty. Tegenover SKE staat galerie Nature Morte met een solo van sterkunstenaar Subodh Gupta. Het werk mag alles behalve verassend zijn – hyperrealistisch geschilderde blow-ups en een sculptuur met het bekende blinkende gestapelde keukengerei – de presentatie ziet er strak uit.

Een opvallende rebel tussen deze keurige presentaties is galerie Maskara die in haar kleine booth explosief werk toont met een poprandje. Een andere presentatie die veel aandacht krijgt van het publiek is The Beautiful Game van Foundation Thukral & Tagra, een project om HIV onder de aandacht te brengen. Met biljarten kun je Thukral & Tagra spullen kopen, waaronder slippers met daarop de gebruiksaanwijzing van condooms geprint.

Naast de hedendaagse kunst zijn ook India’s moderne meesters ruim vertegenwoordigd met stands van grote omvang. De belangrijke werken lijken echter thuis gelaten. Zo zijn kunstenaars Sayed Haider Raza en Francis Newton Souza op de beurs oververtegenwoordigd, maar tussen al die werken zijn maar weinig echt goede stukken te vinden. Desondanks biedt de India Art Summit een goed overzicht van de staat van de Indiase kunstscene. Wil je in januari even het koude Nederland ontvluchten, dan kan je met een gerust hart een ticket Delhi boeken.

Hoogtepunten:

Dieptepunten:

India Art Summit