‘Sculpture (the silent speaker)’, readymade van André Romão, afkomstig uit het pand

In het herfsttij der cultuursubsidies is het misschien wel de enige manier: op initiatief van verzamelaar Anka van der Meer opende afgelopen weekend een nieuw thuis voor kunst en kunstenaars, non-profit, dat geheel uit private middelen wordt gefinancierd.

Van der Meer kocht het zeventiende-eeuwse pand aan de Amsterdamse Binnenkant (de achterzijde van de Prins Hendrikkade) enkele jaren geleden van niemand minder dan Marina Abramovi?. Na een grondige renovatie is nu eerst het souterrain geopend als expositieruimte. In 2013 zullen ook de andere verdiepingen worden opengesteld, voor een residency-plek, een lezingenreeks en voor meer tentoonstellingen – solo’s met name, waarin de collectie van Van der Meer (met een sterke concentratie in fluxus-kunst) een bescheiden rol zal gaan spelen.

De compacte, om niet te zeggen volle tentoonstelling in de kelderruimte is getiteld Sorry… but where am I? #0 en toont nieuw werk van oud-Rijksakademie-gangers Rossella Biscotti (1978), Ahmet Ö?üt (1981) en de in Nederland nog niet zo bekende André Romão (1984). Artistiek directeur Lorenzo Bruni heeft het begrip gemeenschap centraal gesteld: hoe ontstaan gemeenschappen? Wat brengt en houdt mensen samen?

Dit is ook het uitgangspunt geweest voor de rondleidingen door buurtgenoten, die in het openingsweekend plaatsvonden. Binnenkant21 wil de directe buren, waaronder overigens ook De Appel, verbinden aan de plek. De blik is dus bewust naar buiten gericht. Daar zouden de beperkte openingstijden (op zondagen en op afspraak) nog even op moeten worden aangepast.

Sorry… but where am I? #0
Binnenkant21, Amsterdam

Saskia van der Kroef