Louis Vuitton positioneert zich als kunstminnend en kunstminded bedrijf. In het hoofdkantoor aan de Champs Elysées – boven de flagshipstore – is de Espace Culturel gevestigd. Hier worden sinds 2006 exposities gehouden. Het moederbedrijf LVMH is een belangrijke sponsor van de beeldende kunst in en buiten Frankrijk en de expositieruimte is slechts een van de vele op kunstpromotie gerichte activiteiten van het bedrijf dat ook musea, inividuele exposities en prijzen voor talenten (financiëel) faciliteert. Ook heeft Louis Vuitton vele samenwerkingen met kunstenaars gehad, waaronder Damien Hirst, Takashi Murakami en meest recent Yayoi Kusama.

Wie niet via de winkel naar de Espace Culturel gaat, moet via een lift met een permanent werk van Olafur Eliasson – die in 2006 ook al de winkeletalages voor Louis Vuitton heeft ingericht. De lift wordt tijdens de reis naar de zevende verdieping geheel verduisterd. Totale visuele en auditieve stilte illustreert en benadrukt de overgang van de drukte van de winkelstraat naar de rust van de galerie, waar op dit moment de tentoonstelling Journeys. Wanderings in Contemporary Turkey te zien is. Het maakt deel uit van een serie over hedendaagse kunst in verschillende – niet Westerse – landen. Eerder waren Korea, Chili en Indonesië al aan de beurt. De expositiereeks biedt een niet vaak getoond breder overzicht van, en dieper inzicht in kunst uit landen waar over het algemeen weinig aandacht aan wordt besteed in West-Europa. Naast de landenserie zijn er ook andere (thematische) tentoonstellingen geweest: de laatste expositie Turbulences was erg goed, maar ook deze Turkse ‘reiseditie’ stelt niet teleur.

Kunstenaars als Hale Tenger, Halil Altindere en Canan zijn aanwezig. De laatste door middel van een videowerk waarin een verhaal over de levensloop van een vrouw wordt verteld in een animatie. De strubbelingen binnen hedendaags Turkije en de verschillen tussen platteland en stad, religie en secularisatie en man en vrouw komen aan bod. Deze thema’s, gerelateerd aan identiteit en verandering komen veelvuldig aan bod in de tentoonstelling, naast sociale en geografische mobiliteit, discriminatie en diversiteit en de grootse veranderingen die Turkije doormaakt onder invloed van de welvarende economie.

Hale Tenger gaat letterlijk een niveau hoger en bekijkt de wereld vanuit het heelal. Het werk, genaamd Strange Fruit – naar een gedicht van Abel Meeropol en het bekende nummer dat onder andere door Nina Simone is vertolkt en werd gebruikt bij Amerikaanse anti-racisme manifestaties – bestaat uit twee omgedraaide aardbollen in een ruimte met een geprojecteerde sterrenhemel. Het zicht op de aardbol vanuit ‘de ruimte’ moet de bezoeker bewust maken van de fragiliteit en de instabiele balans die de Aarde in stand houdt: ‘misschien is het beter om op duurzame oplossingen te richten dan elkaar gewelddadig te lijf te gaan, want we kunnen nergens anders naar toe’.

De sterke tentoonstelling schetst door middel van verschillende media een beeld van een complexe en gefragmenteerde samenleving in een overgangsperiode die gepaard gaat met zowel vooruitgang als frictie. De tekst van de kunsthistoricus Yekhan Pinarligil beschrijft dit op poëtische wijze:

‘The idea of a journey is intrinsically linked to cutting ties, he who sets out on a journey cuts ties with his own identity, and abandons love and hate, history and the past, questions and doubts; he who sets out on a journey allows chance to be his guide, gambling, with his very existence in the search for his personal truth for the chance to create an identity of his own making. If History is forgotten, fragmented, each journey is an attempt to put the pieces back together. Each artist in Journeys is a Ulysses; each work presented, an Odyssey: a journey into history, a journey into memory. To the return of these Ulysses.’

Journeys. Wanderings in Contemporary Turkey
met Murat Akagündüz, Halil Altindere, Silva Bingaz, Canan, Gözde Ilkin, Murat Morova, Ihsan Oturmak, Ceren Oykut, Tayfun Serttas, Ali Taptik en Hale Tenger
10 oktober 2012 – 6 januari 2013