Het valt niet mee te leven naar een ideaal, zo bewijst Feiko Beckers bij galerie Jeanine Hofland.

‘I’d rather waste my time on an unsurprisingly terrible film than to be accused of a lack of preparation.’

Feiko Beckers presenteert in zijn solotentoonstelling Where everything is safe and sound een aantal gebroken tegeltjeswijsheden. De oud-Hollandse traditie om spreuken op tegels te schilderen wordt door Beckers op een droogkomische manier voortgezet in allerlei absurde en paradoxale stellingen. Wanneer hij naar de bioscoop gaat en een slechte film verwacht, wordt hij liever niet verrast door een film die ineens toch kwaliteit blijkt te hebben. Verrast worden betekent namelijk een slechte voorbereiding.

Naast deze tegeltjeswijsheden zijn er twee korte films van Beckers te zien. In Safe and Sound (2013) houdt hij een monoloog over waarom men beter binnen kan blijven, waar alles overzichtelijk is, dan naar buiten kan gaan, waar de chaos heerst. Terwijl Beckers zijn monoloog houdt, werkt hij met twee andere mannen aan een cementen constructie, die als ‘rudimentair huis’ kan worden gezien. Deze cementen constructie is in de tentoonstellingsruimte geplaatst en is geïnspireerd op de esthetiek van Arcosanti, een utopische samenleving gecreëerd in 1970 in de woestijn van Arizona. Ook in zijn andere videowerk An Argument Is A Risk To Loose Your Opinion (2015) is een link te vinden naar een utopisch project. De kostuums die door de acteurs worden gedragen zijn geïnspireerd op kostuums van Kazimir Malevich, die in zijn opera Victory over the Sun (1912) het ambitieuze doel stelde om literatuur, muziek en visuele kunst bij elkaar te brengen om tot een betere wereld te komen.

Door de verwijzingen naar deze utopische projecten creëert Beckers een contrast tussen het triviale en het utopische. Beckers laat het triviale en het huiselijke winnen van grote idealen en verandering. Tegelijkertijd staan zijn teksten bol van absurditeit en word je als kijker elke keer verrast door de wending die het verhaal neemt.

Feiko Beckers
Where everything is safe and sound
Jeanine Hofland