William Ludwig Lutgens in DE Studio

De derde editie van Antwerpen Art Weekend biedt een programma dat ook in een rap tempo niet in drie dagen te bezoeken is. Gelukkig zijn de meeste tentoonstellingen nog een tijdje open.

Het hart van het weekend is gevestigd in DE Studio, waar het werk van vijftien jonge Antwerpse kunstenaars is tentoongesteld in een speelse expositie. De focus ligt, net als op veel andere plekken dit weekend, op het werk van jong Belgisch talent dat zich veelal buiten de spotlights beweegt. Veel van de kunstwerken hebben een licht politiek geëngageerde ondertoon verpakt in dubbelzinnige grappen. Er blijkt een grote interesse in gebruiksvoorwerpen te zijn. Ook is er veel werk dat de betekenis van woorden, in de titel of in het werk zelf, subtiel omkeert of uitrekt. De architecturale kwaliteiten van het oude pand; afgebladderde muren, oude deuren en een intrigerend gangenstelsel, lenen zich goed voor een energieke tentoonstelling. De vijftien kunstenaars waren gevraagd allen een poster te ontwerpen. In grote oplage versieren deze de bar en entreehal op de begane grond.

15 artists, 15 posters, installatiefoto, DE Studio

Ook op de begane grond is de videotentoonstelling Ways of Telling, gecureerd door Maria Palacios Cruz, in de filmzaal te vinden. Palacios Cruz’ tentoonstelling is geïnspireerd op de film Light Reading (1978) van Lis Rhodes en gaat in op de ambigue relatie die bewegend beeld heeft met narratief en taal. In een grote filmzaal wordt in het donker achter elkaar werk van Beatrice Gibson, Laida Lertxundi, Lis Rhodes, Ben Rivers, John Smith, Alia Syed en Corin Sworm getoond. De hoeveelheid tentoonstellingen die naar me schreeuwden vanaf de stadsplattegrond weerhielden me er, jammer genoeg, van om rustig anderhalf uur in het donker door te brengen.

Het weekend moet nog op gang komen, als ik er rondloop. Plukjes mensen verzamelen zich voor bescheiden openingen of struinen door de straten gewapend met de plattegrond van AAW. Galeriehouders hangen rond voor de deur van hun ruimte. Een groot cluster heeft zich verzameld in Het Zuid rondom M HKA en FOMU. Galerie Sofie van de Velde en PLUS-ONE Gallery hebben samen recentelijk een tweede locatie geopend in Het Zuid waarin je van de ene gelikte tentoonstelling Sergio De Beukelaer – On. Titled bij PLUS-ONE Gallery zo bij de andere visueel gelikte tentoonstelling wordswordswords bij Sofie van de Velde binnenloopt.

Sergio De Beukelaer - On.Titled, installatiefoto, PLUS-ONE GALLERY Nieuw Zuid

wordswordswords, installatiefoto, Gallery Sofie van de Velde Nieuw Zuid

De buren van deze twee-in-een galerie voelen wat ruiger aan mede door het onafgewerkte pand waarin ze zich bevinden. Er is het project Voorkamer, geïnitieerd in 1996 door kunstenaars Pieter Morrens en Rik de Boe in Lier, dat kunstwerken voor een schappelijke prijs aan de man wil brengen. Zo ontdek ik dat je Volt – Ampère (2016) van Batia Sluter voor 180 euro mee naar huis nemen.

De Voorkamer

Sinds het vertrek van HISK in 2007 van Antwerpen naar Gent wordt het residentie programma enorm gemist in de stad. Om het leed wat te verzachten hebben Ulrike Lindmayr (LLS 387), Paul Poelmans (CAPS), Eva Steynen (.Deviation(s)), Bart Vanderbiesen (Base Alpha Gallery) en Sofie Van de Velde (Sofie Van de Velde Gallery) samen Little Hisk gecureerd. Huidige en afgestudeerde studenten keren daarin terug op bekend terrein en tonen hun werk in het voormalige Poortgebouw. Deelnemende kunstenaars zijn Flurin Bisig, André Catalão, Lydia Debeer, Marijke De Roover, Susanna Inglada, Wesley Meuris, Jonathan Paepens, Sarah Smolders, Tom Vansant and Lisa Wilkens. Ook op talloze andere plaatsen in de stad zijn HISK studenten en laureaten teruggekeerd. Zo is bijvoorbeeld werk van William Ludwig Lutgens te zien in DE Studio en werk van Flurin Bisig in De Nieuwe Garde van Kunst in Huis in het Zuiderpershuis.

William Ludwig Lutgens in DE Studio

Op de terugweg naar het centrum ga ik langs op de zolder van het M HKA waar net de eerste lezingenreeks van CAVEAT!!! is afgelopen. CAVEAT!!! is een driejarig project van het kunstenaarsinitiatief JUBILEE dat als tiende Lodger ruimte krijgt in het M HKA. Het uitgangspunt is de relatie tussen kunstenaars, kunstwerk, koper, galerie en museum. CAVEAT!!! streeft ernaar mogelijkheden voor alternatieve kunstenaarscontracten voor te stellen. Hiervoor wordt een reeks workshops en lezingen georganiseerd. Het gedegen programma kent enkele zwaartepunten, zoals dit weekend op zondag een optreden van Carey Young. Na een dag vol werk van voornamelijk jonge Belgische kunstenaars stap ik met lichte spijt in de trein. Volgend jaar toch maar het hele weekend blijven.

Zoë Dankert

schrijft